Skyggernes bog – H. W. Klaris (Anmeldelse)

1859

Skyggernes bog – 3 ud af 5 stjerne. (Anmeldereksemplar).

17-årige Ally flytter ind på kosteskolen Larchwood. I nærheden af skolen ligger en gammel, faldefærdig kirke, hvor hun ved et tilfælde opdager en hemmelig indgang i væggen, som fører ned til et rum under kirken. Ifølge overleveringerne blev det brugt til praktisering af sort magi tilbage i 1800 tallet.

Larchwoods afdøde frue, Catherine Larchin, opsøger Ally og insisterer på at hun skal finde en gammel heksebog, som efter sigende giver uanet magt.

Men en hemmelig kreds på skolen leder også efter bogen, og Ally har svært ved at gennemskue hvem der har gode intentioner… og hvem der har onde.

Da jeg modtog Skyggernes bog fra Tellerup, havde jeg ikke hørt om den i forvejen, og jeg læste den derfor uden forventninger. Noget af det jeg lagde mærke til først, var den mystiske stemning, som bliver præsenteret meget hurtigt, og handlingen går i gang uden større finurligheder. Man får den info der skal til for at få dannet sig et overblik, men det er ikke en dybdegående beskrivelse af personer og rammer. Dette passer meget godt til stemningen og sproget i teksten, der leder opmærksomheden hen på ungdomsgenren af letlæseligt underholdning. For det er sådan jeg efterlades – med fornemmelsen af en historie for de unge der gerne vil underholdes, måske skræmmes lidt, men uden at sværhedsgraden er høj. Sproget er ligetil, og der forekommer ofte talesprog imellem personerne.

Jeg kan ikke undgå, at sammenligne de bøger jeg læser, og set i lyset af de seneste ungdomsbøger jeg har læst, f.eks. “Leoniderne” af Nanna Foss eller “21 måder at dø” af Sarah Engell, så savner jeg en smule mere sproglig dybde i Skyggernes bog. For selvom den simple tilgang til historiefortælling og muligheden for umiddelbar underholdning for målgruppen, så finder jeg også disse træk i de andre to bøger, blot pakket ind i et skarpere sprogligt udtryk. Og denne mangel er med til at bogen ender på 3 stjerner.

Det sproglige gør dog ikke historien mindre spændende. Jeg kan godt lidt den vinkel der er valgt til gys-genren, hvor det ikke er typiske hekse med tryllestave eller folk med voldsomme evner der indtager Lochwood. Det er helt almindelig unge mennesker, der drages af den magt som magien kan give dem, og som giver et nyt twist til et ellers så brugt univers. Det er ikke er så lige til, at jeg sidder tilbage med følelsen af deja vu og kedsomhed. Jeg efterlades tværimod med et hav af spørgsmål, en positiv summen forårsaget af spændingselementet, og da Skyggernes bog er første bog i serien dæmonherskerens arving, kan jeg glæde mig til at læse videre i serien om Ally, for at se om nogle af de hypoteser der spiller i mit sind, rent faktisk har hold.

Alt i alt et godt udspil og jeg tror, at trods mit ønske om mere dybde, så vil denne serie begå sig godt i målgruppen, der i forvejen er begejstret for det mystiske krydret med kærlighed og dilemmaer.

Original title: Skyggernes bog

Forfatter: H.W. Klaris

Sidetal: 285