Mangler vi gys i vores eventyr?

Forleden dag på facebook stødte jeg på et opslag af forfatter Nanna Foss, hvor hun henviste til en artikel i informationen med titlen: Askepot var en luder. En artikel om oprindelsen af de eventyr vi alle holder så meget af. Og jeg ville lyve, hvis ikke det hovedsagligt var overskriften, der virkede dragende. For jeg er vokset op med netop det hyggelig eventyr om Askepot og hendes oplevelse med dansende mus, gode feer og en fortryllende slutning. Det samme med alle de andre eventyr som Disney tog under sine vinger og gjorde til magi og fornøjelse for den barnlige sjæl. Og med barnlige sjæl, frem for barnet selv, mener jeg, at jeg stadig holder meget af at se et Disney eventyr. Men jeg er også ved at være gammel nok til at kravle bagom den rene overflade, og læse de oprindelig eventyr af Brdr. Grimm. Måske det er fordi jeg ikke har vendt min interesse den vej, eller måske jeg bare har haft nok i den version, jeg allerede kendte, men jeg har aldrig tænkt over, hvordan de udgaver jeg blev præsenteret for som barn, stammer fra nogle andre eventyr. Men ikke desto mindre blev min interesse vækket med sådan en kraft, at jeg næsten havde lyst til at kaste mig over Grimms originale udgivelse på tysk. Men også kun næsten, for det ville have været et kønt syn, da jeg ikke forstår meget tysk! 🙂

Jeg har i stedet brugt google, og har fundet frem til Grimms eventyr på nettet, oversat til engelsk og med deres originale tekster og ærlighed. De mørke begivenheder der dog stadig ender godt. Blot en ærlig genfortælling af de gamle myter og folkeeventyr.

F.eks. i eventyret om Askepot, bliver hendes stedsøstre ikke blot efterladt fyldt med jalousi. I den oprindelige historie oplever de en meget mere gruefuld straf. (Læs hele historien her).

When the wedding with the king’s son was to be celebrated, the two false sisters came and wanted to get into favor with Cinderella and share her good fortune. When the betrothed couple went to church, the elder was at the right side and the younger at the left, and the pigeons pecked out one eye from each of them. Afterwards as they came back the elder was at the left, and the younger at the right, and then the pigeons pecked out the other eye from each. And thus, for their wickedness and falsehood, they were punished with blindness all their days.

Brdr. Grimm fandt hurtigt ud af, at med små omskrivninger, blev deres eventyr meget mere populære. Og derfor finder vi flere forskellige udgaver af de klassiske eventyr. Men om vi i dag hellere ville have vokset op med de oprindelige grufuldheder, kan jeg have en tendens til at tro. For den ærlighed og rene brutalitet der eksisterer i de oprindelige udgaver, har noget fascinerende over sig. Det kan selvfølgelig sagtens være en tanke opstået af min alder nu, og som, hvis du havde spurgt mig for 20 år siden, havde været anderledes. Men børn og unge holder jo også af gys og gru, og hvis man introduceres for eventyrerne i en tryg sammenhæng med mor og far, så kunne man måske have undgået, at eventyrerne mistede vigtige dele, ved netop at disse omskrivelser fandt sted.

Der vil uden tvivl være delte meninger, jeg vil dog ihvertfald ikke afholde mig fra, at genskabe eventyrerne i flere af deres udgaver for mine egne børn. Jeg tror på, at man sagtens kan lære noget af en Disney udgave, men at er også er læring og underholdning i Snehvides historie med den lidt kannibalske stedmor. Det er bare vigtigt for mig, at mulighederne er der, for at mine børn selv kan vælge. Så undgår jeg at de ligesom som mig, først  som voksen, opdager magien ved den oprindelige tyske tankegang. Heldigvis kan jeg så i stedet nu, få lov til at genopleve min barndomsfortryllelse i et andet perspektiv. Alt er absolut ikke tabt!

Har du læst de oprindelige eventyr af Brdr. Grimm? Og har du læst dem højt for dine børn?

Skærmbillede 2015-02-25 kl. 09.50.02

(Jeg har efterfølgende fundet ud af den danske oversættelse af de oprindelige eventyr, også er at finde på mofibo i bogen “Eventyr for børnene og hjemme”.

6 thoughts on “Mangler vi gys i vores eventyr?

  1. Hvor sjovt, at du blev inspireret til at lede videre, Nena 🙂

    Kender du siden Grimm Stories? Der kan man læse alle de oprindelige eventyr. Vi gennemgik bl.a. ‘Enebærtræet’ til vores eventyrundervisning på Forfatterskolen for Børnelitteratur. Temmelig voldsom historie!

    http://www.grimmstories.com/da/grimm_eventyr/enebaertraeet

    Den oprindelige Rødhætte er også et kig værd. Den alternative slutning med pølsevandet er sjov 😉

    http://www.grimmstories.com/da/grimm_eventyr/rodhaette

    • Nej den side kender jeg ikke – føjer den straks til bogmærker. 🙂 Tak for tip! Mht. rødhætte så holder jeg meget af den film der hedder Sandheden om Rødhætte, der også vender op og ned på den traditionelle fortælling. Så det lyder som om at jeg skal have læst den oprindelig Grimm historie også! 🙂

      • Den film kender jeg godt 🙂 Generelt er jeg meget fascineret af genfortolkninger af gamle eventyr – både som film og bøger. Det er sjovt, som ‘kernen’ i eventyret ofte kan bevares, selvom settingen laves helt om.

      • Lige præcis. En af mine yndlings eventyrmixups, er tvserien “Once upon a time”. Synes det var så hyggeligt, når der pludselig kom en ny eventyrfigur ind i historien. 🙂

  2. Det er ret sjovt, at du skriver det indlæg – Det er ikke mere end et par dage siden, jeg bestilte Grimms samlede eventyr hjem på tysk, fordi jeg gerne ville genlæse dem og tænkte, jeg kunne slå to fluer med ét smæk og vedligeholde lidt tysk samtidig;-)

    Jeg elsker Grimms, og jeg kan godt lide, at de er mere barske end det der sukkersøde Disney-univers.

    Jeg er ikke begyndt at læse dem højt for mine børn endnu, men det kommer nok snart – Dog kommer jeg til at springe nogle af tingene over eller omskrive lidt, for de originale versioner nok liiiige barsk nok kost for en 4-årig.

    • Puhh – på tysk.. God fornøjelse! 😀 hehe.. ej der er altid utrolig meget charme ved at læse historier på originalsproget. Så ved man at intet er gået tabt i oversættelsen.
      Ja 4 år er nok liiige tidligt nok til afhuggede lemmer og blinde piger. 🙂

Skriv et svar

