Slangestenen – Martin Vinther Madsen (anmeldelse)

1945Slangestenen – 3 ud af 5 stjerner. (Anmeldereksemplar)

Tosh er nærmest besat af krybdyr. Han elsker dem og ved alt om dem. En forårsdag da han er på jagt efter hugorme, fanger han i stedet en mystisk, hvid slange.

Han tager et billede af den og lægger det op på internettet. Det sætter gang i en kamp på liv og død, da nogle vil gøre alt for at få fat i slangen.

Det går hurtigt op for Tosh at han er viklet ind i et spil med væsner fra en helt anden verden. Og de er villige til at slå ihjel for at få fat i slangen.

Før jul fik jeg en mail fra Tellerup, med forslag til bøger jeg kunne modtage til anmeldelse. Jeg kendte ingen af titlerne i forvejen, men der var et eller andet over denne bog, der pirrede min nysgerrighed. Selvom bagsidebeskrivelsen leder os på vej af noget mystisk og spændende, så afslører den alligevel ikke nok til, at jeg rigtig havde specificeret mine forventinger. Det var mere en følelse af noget uforklarligt, der fik mig til at skrive netop denne title på min ønskeseddel. Måske det var tanken om en ungdomsbog med udgangspunkt i et emne jeg eller ikke læser så meget af – en verden af krybdyr.

Historien starter med Tosh og vi bliver indviet i hans kærlighed for krybdyr. Vi drager med ham ud på jagten, hvor han finder den mystiske, hvide slange, og så går historien for alvor igang. En bog på 254 sider har ikke tid til at spilde tiden med lange forklaringer og grundige beskrivelser, og netop dette synes jeg Marin Vinter Madsen kommer godt afsted med. Vi bliver suget ind af spænding og action allerede på side 18, hvilket forsætter ind til sidste punktum. Undervejs møder vi et virvar af personer, der alle bidrager til at skabe historiens univers. Men selvom dette kan være enormt positivt, så man ikke drukner i tunge beskrivelser og forklaringer, så kan det det dog også have en lidt uheldig virkning på forståelsen for det univers man indvies i. Enkelte steder i historien mangler der en ekstra sætning eller to med en dybere forklaring på tingenes facon. Resultatet kan desværre være en overfladisk følelse, som historien ikke fortjener.

Undervejs tog jeg mig selv i at tænke på, om det mon var en del af en serie, da universet er indbydende og giver anledning til flere tanker om yderligere rejser. Men afslutningen rundes af på den helt rigtige måde og skaber en udemærket ende på historien. Jeg sidder nu tilbage med forståelsen for grunden til at Martin Vinter Madsen har gjort som han har gjort – det er en fin enkeltstående historie og den klarer sig fint uden at være en serie. Sjovt nok er jeg blevet så vant til at bøger findes i en serie i denne genre, at jeg bliver overrasket over hvor god en single bog kan være.

Alt i alt en udemærket og underholdende ungdomsbog, der tager læseren på rejse gennem det magiske univers, dog uden at efterlade dybe spor. Sagtens en bog jeg vil kunne anbefale til unge med lyst til denne genre.

Original title: Slangestenen

Forfatter: Martin Vinther Madsen

Forlag: Tellerup