De signerede udgaver – Om at låne bøger ud

Jeg elsker at skabe skønne litterære oplevelser hos andre og derfor låner jeg gerne mine bøger ud. Også de bøger som jeg holder rigtig meget af.

Jeg har heldigvis sjældent oplevet ikke at få mine bøger igen, og det er meget meget sjældent, at man kan se, at de har været lånt ud. Måske jeg har været heldig? Eller måske mine venner og familie bare godt ved, hvor meget mine bøger betyder for mig, og derfor behandler dem der efter.

Men trods de gode oplevelser, så er jeg alligevel nået til et punkt, hvor jeg simpelhen ikke kan få mig selv til at sige ja. Det handler om de bøger jeg har, der er signeret. Det startede sidste sommer med en signeret Maren Uthaug bog, og stille og roligt blev 2014 året, hvor jeg fik skrabet en god stak bøger sammen, med små hilsner og kruseduller i. Jeg var slet ikke klar over, hvor meget jeg ville sætte pris på netop denne skønhed, der sætter prikken over i’et i de bøger jeg holder aller mest af.

20140707-141024-51024309.jpg

Min første signering.

Og ens kæreste eje kan være svær at give fra sig…. præcis derfor har jeg besluttet mig for, ikke at låne mine signerede udgaver ud. Ikke fordi at jeg ikke stoler på dem der låner mine bøger, men der kan ske uheld, og jeg vil ikke sætte nogen af mine venner eller familie i den situation, at de skal aflevere en bog tilbage, der har taget skade og som de bare ved vil skabe stor ulykke hos mig. Jeg vil simpelhen udgå muligheden, ved at holde dem allesammen inden for rækkevidde, og istedet låne alle de andre bøger ud.

For alle der læser dette, og som ikke har det på samme måde, kan det lyde som om at jeg sætter mine bøger på en pedestal hvor det er lidt skørt… men for alle jer der deler denne enormt store kærlighed til bøger, ved jeg at I vil forstå. 🙂

They are my prescious!

IMG_5754

De signeringer jeg fik på bogmessen i efteråret 2014.

4 thoughts on “De signerede udgaver – Om at låne bøger ud

  1. Jeg kan sagtens følge dig. Enhver bog kan erstattes – men signaturen gør den jo til noget unikt, der ikke bare lige kan købes i bog&ide. Jeg syntes det er helt okay at behandle (og værdsætte) sådan nogle eksemplarer lidt anderledes

  2. Uh, jeg forstår fuldstændig hvordan du har det. Faktisk er det utrolig sjældent, at folk låner bøger af mig, så jeg har heldigvis aldrig stået i situationen, hvor jeg skulle sige nej til nogen.

    • Dejligt at være forstået! 🙂
      Det var faktisk min mor der sagde nej tak sidste gang, da hun ikke synes, hun ville bøje og lave mærker i min helt nye signerede bog. Indtil da havde jeg slet ikke tænkt på det. 🙂

Skriv et svar

