Merlin og Dippe-Duttens dukke – Pernille Eybye (Anmeldelse)

Merlin og dippe-duttens dukke

Merlin og Dippe-Duttens dukke – 5 ud af 5 stjerner (Anmeldereksemplar)

Merlin er tilbage –  i lige så stor stil som i bog nummer 1. Vi følger stadig den nyindflyttede familie med Merlin, hans mor, storesøster og lillesøster. Mor synes, der skal nogle nye møbler ind i hjemmet, og derfor drager Merlin og Dippe-dutten med hende til et loppemarked. Men Tusmørkedalen er ikke et helt normalt sted, og derfor er huset der holder salg, heller ikke helt almindeligt. På et tidspunkt ender Merlin på loftet sammen med Dippe-dutten, hvor hun forelsker sig i en kludedukke. Dukken er spærret inde i et bur, men Dippe-dutten har bestemt sig for at hun vil have dukken, og derfor ender hun med at få sin vilje.

Efter de kommer hjem, sker der dog mærkelige ting. Mor begynder at opføre sig anderledes. Hun går i mormors gamle kjoler, sætter håret anderledes og begynder at kalde sig selv for mama. Merlin bliver mistænksom…. men på hvad?

Merlin og Dippe-Duttens dukke er nr. 2 i serien om Merlin. Det er en skøn fortsættelse, der holder samme sjove og skøre fokus som seriens start i Merlin og Kannibalen. Merlin er stadig den helt almindelige dreng, der befinder sig i en helt ualmindelig familie, og pludselig skal være den store stærke helt. Hvor godt det går ham denne gang skal dog være en overraskelse.

Ligesom første bog egner denne bog sig til 10 års alderen, men kan sagtens læses af ældre. Jeg føler mig stadig underholdt og bundet af den fængende spænding, som Pernille Eybye formår at bringe frem i historien. Den er stadig nem at læse, og selvom scenen er konstant, er historien ny, hvilket ikke gør bogen velkendt og kedelig, selvom den er i en serie. Derfor fortjener Merlin og Dippe-Duttens dukke også 5 stjerner.

Original title: Merlin og Dippe-Duttens dukke

Forfatter: Pernille Eybye

Forlag: Tellerup