Min første novelleudgivelse – Part two

Billede 07-12-14 16.23.13

I juni måned postede jeg dette indlæg, om min første novelleudgivelse. Jeg havde i foråret deltaget i en konkurrence på movellas, hvor de 10 bedste noveller ville blive udgivet i en novellesamling i samarbejde med Red Barnet. Jeg var en af de 10 udvalget!

Der gik dog lang tid, før novellesamling blev til en realitet, og først i denne uge modtog jeg mit eksemplar. Men det gør ikke oplevelsen mindre fantastisk, og jeg oplever den samme “juhuuu følelse”, når jeg står med bogen i hånden, som da jeg modtog mailen med mit “tillykke”. Billede 07-12-14 16.22.19

Novellesamling kan blandt andet købes på saxo

Min novelle handler om en pige, der finder sin far død. Om hendes reaktion og hendes historie. Tankerne der flyver, og følelserne der rumler rundt i maven, i et forsøg på at bryde ud i et virvar af tanker og handlinger. En af de grunde til at jeg valgte at deltage, var min egen fortid som barn af en alkoholiker. Jeg mistede min far, da jeg var 13, fordi at han valgte alkohol frem for livet. Et valg jeg aldrig har forstået, men som jeg har måtte forene mig med, i takt med min tilgivelse. Den dag i dag tænker jeg kun tilbage på min far, som den gode far han var. Alt det andet er ligegyldigt, og ikke værd at bruge tid på. Dog vil det altid være en del af mig, og derfor også grunden til at jeg valgte denne konkurrence som en spændende udfordring.

Min novelle er skrevet ud fra nogle af de følelser jeg kan huske, men meget er fiktion. Det var på den måde, jeg bedst kunne udtrykke mig. At bruge følelserne, men at lade del af handlingen være opdigtet.

Man kan sige at denne historie, trods den sørgelige handling, stadig er en dedikering til min far. For uden ham, var den højest sandsynlig ikke blevet til. Men den skal selvfølgelig dedikeres med kærlighed! For min far var ikke et dårligt mennesker og han var ikke en dårlig far. Den del af ham var heldigvis ikke infiltreret af alkoholens dårlig smag.

Billede 07-12-14 16.23.42

Bagerst i bogen findes et portræt af alle 10 forfattere. Det går først op for mig nu, at jeg er klart alderspræsident. Men pyt skidt. En sen start er jo ikke nødvendigvis en dårlig start! 🙂

8 thoughts on “Min første novelleudgivelse – Part two

  1. Stort tillykke med den 🙂 Det lyder som om, du har arbejdet og udviklet din skrivning meget, for så er det netop, at man kan stoppe med at skrive sin historie i 1:1 (altså præcis som den skete), og langt mere tage følelserne fra en bestemt situation. Og bruge dem som sit redskab til historien. Super flot!

  2. Pingback: 2015 – året fyldt med bøger | nenaskov

  3. Pingback: Metro-litteraturkonkurrence 2015 | nenaskov

Skriv et svar

