Den lyse side – Maren Uthaug (Anmeldelse)

Billede 10-11-14 21.14.45

Den lyse side – 4 ud af 5 stjerner

Der er vist ingen der er i tvivl om, hvad jeg synes om Maren Uthaugs striber og bøger. Jeg er VILD med det hele, og derfor havde jeg glædet mig meget til at læse hendes seneste udgivelse “Den lyse side” – som udkom i november, og som jeg købte i forbindelse med BogForum.

Maren fortæller denne gang en historie om det at stå i ensomheden, om hendes store passion for at kramme… eller lige det modsatte, og det at føle sig som en idiot. Det rammer som altid plet, fordi det altsammen er genkendeligt og sandt. Men man bliver ikke efterladt i en følelse af tristhed, trods det til tider lidt sørgelige budskab, for det serveres i en form der giver den så velkendte lyst til at trække på smilebåndet og skraldgrine. Specielt striben om den dovne hund, der skal lokkes med frikadeller, er så skøn, at jeg tydelig kunne se den spøjse situation for mig. Marens tegninger er simple, men bevægelsen som sker imellem siderne, er tydelige og skaber en skøn dynamik i historien.

Uden at ville gentage mig selv alt for meget, så er Maren jo fantastisk til at finde de helt unikke muligheder for at fortælle en historie, som egentlig er hverdag for os alle sammen, men som det kræver unikke kreative øjne at gøre til en fornøjelse at læse om.

Jeg har valgt at give Marens udgivelse 4 ud af 5 stjerner. Grunden til at den ikke får topkarakter ligesom sin lillesøster “Ellers går det godt“, er at jeg bare var mere vild med den første, og hvor jeg stort set skraldgrinede mig igennem “Ellers går det godt”, så var min læsning af “Den lyse side” en blanding af grin og smil. Det handler nok mest af alt om mine forventninger, der var enormt store, og derfor var oplevelsen ikke helt til de 5 stjerner. Men det er stadig et must read, hvis man kan lide Marens Uthaugs skønne univers.

 

 

Missede du Maren Uthaug på BogForum? Så kan du læse og se om oplevelsen i mit indlæg om BogForum. Jeg har ydermere fået lov til at interview Maren – se interviewet her.

Info:

Original title: Den lyse side

Forfatter: Maren Uthaug

Forlag: Lindhart og Ringhof

Læst på: Dansk

Stjerner: 4/5

 

2 thoughts on “Den lyse side – Maren Uthaug (Anmeldelse)

Skriv et svar

