Ellers går det godt – Maren Uthaug (Anmeldelse)

Billede 09-10-14 07.59.49

Der var en gang en kvinde, fyldt med selvironi og “comic”-kompetencer. En kvinde der på sin blog havde mange mange følgere, og som fik drømmen om at udgive sine tegninger i en samlet grafisk novelle. Selvom hun havde energi og tiltro til at projektet ville lykkes, mødte hun desværre ikke andet end nej hos forlagene. Heldigvis var hun kæreste med den overskudsramte mand, der gav hende en hånd, og sammen lavede de en selvudgivelse af “Ellers går det godt.”

Denne kvinde er Maren Uthaug, og der er ingen tvivl om at de førnævnte forlag var en smule irriteret over deres egne beslutninger, da de så hvor stor en succes Maren fik. Men heldigvis for alle os andre, at afslagene ikke stoppede udgivelsen, for “Ellers går det godt” er uden tvivl en af de mest festlige, ærlige, sjove, skønne, skraldgrinende oplevelser jeg har haft længe. Den består af en samling tegninger, der fortæller om Marens forhold til kæresten Allan, deres tre børn og et forløb fra Marens barndom til voksenlivet. Det er et samsurum af uovertruffen humor i hverdagsformat. Små tegninger, simple tændstiksfigur, der er fyldt med liv og energi, og der trods deres simplificering bevæger sig henover det hvide papir.

Jeg har før rost Maren for hendes ærlighed, og netop denne evne gør også denne bog en oplevelse af en helt speciel kaliber. Specielt den første historie, om kærestens skitur rammer mig dybt i humororganet, og kan i og for sig læses igen og igen og stadig give glæde og grin. Specielt slutningen hvor Allen udstilles i smuk kjole på bloggen. Se billede her!

Læs hele historien om Allan’s skiferie og Marens uge her.

Marens styrke er hendes timing og hendes umiddelbare kendskab til hvordan man gør det lige sådan, at det er sjovt og nogle gange sort, men lige til stregen. Hendes værker er tilgængelige fordi hun kan simplificere et godt grin og et stort smil.

Jeg er uden tvivl en stor stor Maren Uthaug fan. Og mit eksemplar med en lille signatur gør kun læseoplevelsen bedre.  🙂

Billede 09-10-14 07.58.25

Missede du Maren Uthaug på BogForum? Så kan du læse og se om oplevelsen i mit indlæg om BogForum. Jeg har ydermere fået lov til at interview Maren – se interviewet her.