Maren Uthaug – Forfatterinterview

Billede 07-11-14 16.59.41

Maren Uthaug interviews af Erik Barfoed.

Jeg har i løbet af efteråret haft fornøjelsen af at møde Maren Uthaug flere gange – og jeg bliver hver gang bekræftet i, hvor inspirerende en forfatter og tegner hun er. Jeg holder utrolig meget af hendes skarpe humor, der besidder en kant og personlighed, der gør den helt unik. På bogmessen erhvervede jeg mig endnu et Maren Uthaug eksemplar “Den lyse side”. En grafisk novelle jeg GLÆDER mig til at bruge tid på! Så nu består min “Maren Uthaug samling” af romanen “Og sådan blev det“, samt de to grafiske noveller “Ellers går det godt” og “Den lyse side”. Den lyse side vil jeg anmelde inden for kort tid, men kan allerde nu afsløre, at den indeholder humor til den store guldmedalje!

Billede 13-11-14 18.50.10

I forbindelse med udgivelsen af “Den Lyse Side”, har jeg fået lov til at stille Maren et par spørgsmål, for at få lidt mere indsigt i hvem det er, der gemmer sig bag de så populære tegninger og ord. Ydermere vil jeg henvise til mit indlæg om BogForum, hvor der ligger en video af Maren Uthaug, der livetegner på bogforum, samt mit indlæg efter mødet med Maren på Horsens bibliotek i oktober.

Til november udkommer din grafiske novelle “Den lyse side”. Hvad kan læseren forvente sig?

Simple streger, der handler om livet. Nogle gange er det godt. Andre gange ikke så godt. Den Lyse Side er tristere end jeg plejer at være i mine striber. 

Nu er det din trejde udgivelse, bliver det nemmere ikke at være selvkritisk, eller er du lige så nervøs, som da du selv udgav første gang?

Det er fuldt ud lige så rædsomt som de andre gange. Havde den for eksempel med i tasken for at give den til en ven forleden – men kom hjem med igen. Kunne ikke få mig selv til at give ham den. Fik akut angst for at den var pinlig dårlig. 

Hvilken en af dine bøger har været den mest fornøjelig at skrive/tegne? Hvorfor?

Hm. Alle. Og ingen. Det er jo en både fantastisk proces at lave en bog – og en rædsom proces. Tror ikke man kommer udenom de forskellige faser, uanset hvor dygtig man er. 

Du nævnte i go’ morgen danmark, at du altid nyder at tegne dine striber, men er du altid fyldt med ideer eller blinker din markør også ind i mellem provokerende på den blanke skærm?

Hvis jeg ikke kan finde på noget, så bruger jeg jo tiden på at finde på noget og ikke på at sidde og kigge på den blanke side. Så det føles altid som om jeg har ideer. Men det er da ikke sådan, at jeg sætter mig til skrivebordet og så vælter det ud. Det er et arbejde som alt andet. 

Nu hvor du ikke er i reklamebranchen mere, men kan leve af din striber og bøger, føler du så, at din drøm er gået i opfyldelse? 

Ja. Jeg har verdens bedste job. 

Har du en favorit blandt dine striber?

Den med ensomhed og polyestertrøjen. 

Har du nogensinde fortrudt en stribe, der er røget i avisen eller på bloggen? 

Hm, nogle dage alle striber, jeg nogensinde har lavet.

5 hurtige om Maren:

Yndlings bog? 

Hvis dette er et menneske, Primo Levi. 

Yndlings forfatter?

Åh, tror jeg har 1000. 

Yndlings sted at læse?

Jeg læser hvor som helst – også gående. 

Yndslings sted at skrive?

Mit kontor på Nørrebro. 

Yndlings blog/blogger?

amarorama.dk

Et bonus spørgsmål:

Hvis du skulle genfødes, ala David Safir’s roman ‘Dårlig Karma’ – hvor man genfødes afhængig af ens handlinger i livet, hvilket dyr vil du så vurderer du vil bliver genfødt som?

Åh, det er et alt for svært spørgsmål, tror ikke jeg er i stand til at have den slags selvindsigt. Men jeg gad godt være en hvid hunulv næste gang. 

3 thoughts on “Maren Uthaug – Forfatterinterview

  1. Pingback: Ellers går det godt og – Maren Uthaug (Anmeldelse) | nenaskov

  2. Pingback: Den lyse side – Maren Uthaug (Anmeldelse) | nenaskov

  3. Pingback: FØDSELSDAGSUGE – The best | nenaskov

Skriv et svar

