The Perks of being af Wallflower – Stephen Chbosky (Anmeldelse)

Billede 18-10-14 14.29.06

The Perks of being a Wallflower – 3 ud af 5 stjerner

Charlie’s not the biggest geek in high school, but he’s by no means popular. Shy, introspective, intelligent, yet socially awkward, Charlie is a wallflower, standing on the threshold of his life whilst watching everyone else live theirs. As Charlie tries to navigate his way through uncharted territory – the world of first dates and mix tapes, family dramas and new friends – he realises that he can’t stay on the sidelines forever. There comes a time when you have to see what life looks like from the dance floor.

Til Deweys Readathon i uge 42 valgte jeg at læse The Perks of being a Wallflower som min første bog. Det er en bog, jeg har haft stående på hylden et stykke tid nu, og som jeg har fået anbefalet flere gange. Undervejs i min læsning opdaterede jeg på instagram og bloggen, hvilket resulterede i både de “total yndlingsbog.” kommentarer og i “den var bare ikke mig” kommentarer. Så jeg var spændt på, at finde ud af hvad jeg synes.

Vi følger Charlie’s år med store op og nedture, hvor han forsøger at finde fodfæstet i livet. Selve denne del af historien emmer af normal ungdomslitteratur, da beskrivelserne er simple og teksten letlæseligt, samtidig med at mange af problematikkerne i den lidt overfladiske gennemgang, er kærlighed og venskab. Der er dog mere dybde.

Stephen Chbosky har skrevet historien med Charlie som jeg-fortæller og i en slags dagbogsform. Charlie skriver breve til en anonym modtager, og alt hvad vi lærer om hans liv, hans familie og hans venner, er gennem hans egne øjne. Dette er en af de gode sider ved historien. At denne jeg-fortæller formår at tegne det store perspektiv så tydeligt, at man som læser ikke er i tvivl om, hvad der foregår, selvom Charlie kun kender til det, han selv kan føle og se, og derfor kun kan beskrive de andre personer udefra. Han kender ikke til deres tanker eller bevæggrundene for deres handlinger, med mindre de har indviet ham i det. Jeg tog ikke mig selv i at stille spørgsmålstegn til de ting som Charlie beskrev – han skaber en tiltro til, at han fortæller sandheden.

Charlie er en ung fyr, der bruge rigtig meget tid på at suge til sig. Han observerer og agerer i forhold til disse observationer. Denne koncenteret indsigt i livet gør at Charlie virker ældre end han er. Men han er ikke ældre, han er bare en meget speciel dreng, der falder en smule ved siden af. Han forsøger tit at analysere de situationer, han befinder sig i, og da han føler at alt er så perfekt som det kan være, forsøger at han holde et godt fast greb i øjeblikket. Dog er Charlie kun et menneske, og hans handlinger afspejler sig også heraf. Alle kan begå fejl, og det oplever han på egen krop.

Jeg må ærligt indrømme, at bogen har været rigtig svær for mig at vurdere, da den både har tiltalt mig og frastødt mig på en gang. Den har indeholdt elementer af begejstring og overtruffhenhed, kombineret af kedsommelig og irritation.

Noget af det jeg holder meget af, er de skønne bogreferencer. Det er altid fantastisk når en forfatter viser begejstring for andres værker, i deres historier.

Det meste af bogen er egentlig udemærket, men så opstår min irritation i slutningen og den overraskelse som Stephen Chbosky har valgt at give læseren. Hele historien emmer af dybe og vigtige emner som kærlighed, identitet, stoffer, alkohol, misbrug, incest, voldtægt, homoseksualitet og søskendeforhold. I et forsøg på ikke af afsløre for meget, vil jeg blot sige, at jeg følte mig efterladt – manglende. Det var som om, at den kulminerende slutning, der svarer på en masse spørgsmål, slet ikke fik den mængde beskrivende ord, jeg havde brug for. Jeg har sagt det før – slutninger kan virkelig ødelægge oplevelsen for mig, Og i dette tilfælde, så gør slutningen, at jeg ikke har lyst til at give bogen topkarakter. Jeg kan i princippet godt lide tanken om den klimax som Stephen har valgt, og jeg kan ikke sætte en tydelig finger på hvad det er præcis jeg mangler, men jeg føler ikke, at slutningen yder resten af bogen retfærdighed.

Alt i alt var The Perks of being a Wallflower en blandet oplevelse. I min store mængde læste ungdomslitteratur, placerer den sig ikke i toppen. Det er en udemærket bog, og jeg kan godt se hvorfor der er så mange der synes den er helt fantastisk. Den ramte dog en smule ved siden af hos mig, og derfor får den kun de 3 stjerner. Jeg tror dog, det er en af de bøger man bliver nødt til at selv at afprøve, så det er en bog, jeg vil anbefale at man læser, ligegyldigt hvad jeg synes.

Billede 18-10-14 09.39.57

Billede 18-10-14 21.58.41

Original title: The Perks of being a Wallflower

Forfatter: Stephen Chbosky

Forlag: Pocket Books

Sidetal: 231

Læst på: Engelsk

ISBN: 978-1-4711-1614-8

2 thoughts on “The Perks of being af Wallflower – Stephen Chbosky (Anmeldelse)

1. Ugh, jeg var også rigtig glad for den da jeg læste den. Kan ikke huske om jeg så filmen lige inden eller lige efter, men for mig fremstod den som en rigtig god helhed. Er helt enig med dig i at det vitterligt er en bog folk selv er nødt til at læse for at finde ud af om den er noget for dem. Den rammer folk meget forskelligt.