Hjemmelavet modellervoks

Billede 15-10-14 09.59.02

Et af mine efterårsferieprojekter var hjemmelavet modellervoks. De sagde nede i vuggestuen, at det var nemt, og ved at lave det selv, kunne man styre hvilke kemikalier barnet kommer i kontakt med. En umiddelbar god tanke!

Så Alexander og jeg tog i Rema1000 og købte ind, og så gik jeg i gang med at koge voks.

Opskrift:

2dl salt

5dl mel

2 spks citronsyre

1 tsk olie

5dl vand

frugtfarve

Kog alle ingredienserne (undtagen frugtfarven) under omrøring i 2-3 min og tag af varmen. Voksen skal køle af inden der tilsættes frugtfarve, hvorefter der æltes godt til en jævn fin farve. (Engangshandsker er en god investering, hvis man vil undgå meget farvede hænder.)

Modellervoksen kan holde sig et par måneder i en lufttætbeholder. Farven vil dog ikke forblive så flot når der bliver leget med det.

Det var egentlig ret nemt at lave, og der opstod meget lidt svineri, taget i betragtning at man arbejder med stærke farver. Men voksen trækker farven hurtigt ind og køkkenbordet efterlades uden mærker.

Alexanders mening:

Alexander synes det var et stort hit – ikke så meget farverne, men mere konsistensen. Han var enormt begejstret for at rulle og mase og kaste. Heldigvis er det ikke alt for usundt for Elvis’ mave, hvis det ryger på gulvet! 😉

IMG_5434

 

IMG_5427

 

Min mening:

Jeg synes det lugtede grimt, og jeg følte at voksen blev siddende på min hænder. Måske jeg har gjort noget forkert under forberedelserne, men jeg vil klart foretrække at arbejde med almindelig modellervoks. Jeg fandt også ud af, at Alexander ikke putter voksen i munden når vi leger, hvilket var min største bekymring ved at købe færdiglavet modellervoks. Så jeg tror det bliver købt næste gang. Men det er ihvertfald et hit – sådan noget modellervoks! 🙂

 

 

 

One thought on “Hjemmelavet modellervoks

  1. Pingback: Minimaxx – biograftur for de mindste | nenaskov

Skriv et svar

