LEONIDERNE af Nanna Foss (Anmeldelse)

LEONIDERNE – 5 ud af 5 stjerner

Hvornår startede det egentlig?

Med den gamle dame der beskyldte os for verdens undergang?

Med drømmen om de lysende hænder?

Med kompasset der gav os brandsårene?

Eller længe før?

15-årige Emilie tegner en dreng med turkise øjne og et mystisk prismesmykke. Dagen efter får hun et chok, da drengen starter i hendes klasse. Før Emilie får set sig om, har hun trekantede ar i håndfladerne og hendes skolekammerater begynder at kunne uforklarlige ting. Eller er det bare indbildning? Grænserne mellem drøm og virkelighed viskes ud og Emilie prøver desperat at undgå at blive en del af kaosset. Men snart må hun indse sangeden. Det er kun et spørgsmål om tid…

LEONIDERNE er mit andet møde med dansk fantasy, hvor det første var Dystopia af Dennis Jürgensen. En bog jeg læste tilbage i 9 kl. Jeg har læst fantasy senere hen, men ikke dansk, og derfor havde jeg heller ikke hørt om hverken Nanna eller hendes bog, før jeg ankom til blogbloggertræffet i Aalborg i oktober.

Forlaget Tellerup havde været så enormt søde, at give os alle sammen et eksemplar af bogen, men havde de ikke det, var jeg løbet ud for at købe den efter mit møde med Nanna. Et sympatisk, varmt, smilende og skønt væsen, der indtog vores eftermiddag med sådan en kraft, at jeg bare vidste, jeg måtte læse hendes bog. Og det har jeg ikke et øjeblik fortrudt. Faktisk er jeg blevet så hooked, at jeg har prøvet at overbevise Nanna om, at hun skal skynde sig lidt, for min skyld, med nr. 2 i serien. 😉

For LEONIDERNE er ikke en enkelt bog. Det er bog 1 ud af 9 i SPEKTRUM-serien, der følger en gruppe unge og deres pludselige mystiske rejse. Nanna har afsløret, at hun skifter jeg-fortæller fra bog til bog. En spændende tanke som jeg glæder mig ekstremt meget til at opleve.

Men tilbage til bogen – denne velskrevet, letlæselige og flydende tekst, der, trods bogens tykkelse, kun fortæller et brudstrykke af Emilie og hendes klassekammeraters historie. Dog med sådan en kraft og spænding at jeg ikke på noget tidspunkt manglede noget. Grundhistorien er lige til, med ungdommens problematikker, der dog her udfordres yderligt pga. nogle mystiske hændelser, der får et normalt ungdomsliv med uforstået kærlighed, mobning og dårlige karakter, til at virke lyserødt og sukkersødt. Netop dette twist giver historien den personlighed, som får den til at skille sig ud, og placere sig i toppen af de bøger jeg har læst i år.

Dialogerne er skrevet, så de giver mening, og man føler den ping pong, der opstår mellem personerne. Personer der beskrives med bløde penselstrøg, som afslører lige præcis nok til at give et indtryk, men alligevel ikke nok til at alt afsløres. Så man sidder tilbage med muligheden for at forme sin egen karakter og lysten til enten at være på team-Noah eller team-Alban. Et træk jeg personlig sætter meget pris på. At overlade en smule af kreativiteten til læseren.

Den umiddelbare kærlighedstrekant mellem Emilie, Noah og Alban er heldigvis ikke en del af historiens fokus, og man fanger meningen med, at dette ikke er en ny Twillight, men en historie om den udvikling som alle unge har, afhængig og uafhængig af hinanden. En historie hvor centrum ikke drejer sig om Emilie, men hvor alle personerne får lov til at blomstre. Og hvor er det skønt, at det ikke er endnu en roman, hvor forfatteren forsøger at gemme cliche under handlingen, hvilket dog sjældent lykkes, og den selvsamme cliche overtager bogen. Dette oplevelses ikke i Leoniederne.

Jeg er vild med Nannas debutroman, og jeg tripper med længsel til at bog nr. 2, GEMINIDERNE, udkommer, så jeg kan opleve mere af Nannas fantastiske univers. LEONIDERNE er en roman, som jeg føler kan ramme det brede publikum. En roman som jeg kan introducere for eleverne i 9 kl., og samtidig anbefale til venner der kan lide denne genre.

Jeg havde fornøjelsen af at stille Nanna Foss et par spørgsmål om hendes bog og forfatterskab, som du kan læse her. Du kan også læse mere om Nanna på hendes hjemmeside.

Billede 27-09-14 13.04.12

Nanna Foss til bogbloggertræf i Aalborg 2014