En flænge i himlen – John Green (Anmeldelse)

En flænge i himlen – 5 ud af 5 stjerner

Jeg mindes aldrig at have grædt over en bog. Film ja, masser af gange, men aldrig en bog. Indtil nu. Det var med tårerne løbende ned af kinderne, at jeg læste de sidste par kapitler. Det var med en klump i halsen, at jeg lagde min ipad på bordet, og derefter sad og stirrede ud i luften, helt fyldt til randen af følelser. Det er første gang, jeg nogensiden har læst en bog, der er kravlet under huden på den måde, og har efterladt mig ødelagt og fuldstændig overvældet.

Hazel er ramt af en alvorlig kræftsygdom, der har stoppet hendes normale ungdomsliv og hæmmet hende på utallige af måder. Hun tilbringer meget af sin tid derhjemme, når hun ikke er på det lokale college for at have forelæsninger eller i støttegruppen for kræftramte unge. Hun har næsten mistet modet, lige indtil den dag Augustus dukker op. Dette møde vender op og ned på Hazels liv og giver hende en gave, hun aldrig havde troet var muligt.

John Green har skrevet en ungdomsbog, om den verden man lever i, når man rammes af en alvorlig sygdom. Hvordan mon man nogenside finder kræfterne til at kæmpe og leve videre? Hazel viser os hvordan hun gør! Og den måde, hvorpå historien både kan ramme de unge, der selv lever i en verden af nye følelser og uforståelige mavefornemmelser, og de voksne som mig selv, med mere livserfaring dog stadig med det store åbne hjerte, der bløder for ung kærlighed, er imponerende.

Selve historien emmer ikke af nyskabende overraskelser ,og man er ikke i tvivl om, hvad Hazel og Augustus kommer til at betyde for hinanden fra det første øjeblik han træder ind i støttegruppen, men den måde hvorpå John Green skriver, er overlagt til sine helt egen liga og sin helt egen dimension. At skrive så lige til, men alligvel så fyldt med følelse, kræver talent.

Jeg har selv mistet nære familiemedlemmer til kræft, og måske denne erfaring gør at historien rammer så hårdt, men jeg vil uden tvivl påstå, at alle kan relatere sig til det at miste en de elsker, og derved også kan føle den sorg, der beskrives af John Green. Og erfaring eller ej, så er der ihvertfald altid tilbage at beundre Hazel og Augustus’ mod og deres måde hvorpå de lever med en sygdom, de ved vil hæmme dem, og måske gøre at de aldrig kommer til at blive gamle.

Bogen fortjener alle 5 stjerner, og jeg ved, at det er en bog, jeg vil anbefale. For det er en seriøs historie, fortalt i et sprog som alle kan forstå og alle kan forholde sig til – og jeg har altid ment, at en god tudetur er sundt for sjælen. Det sætter tingene i perspektiv! Tak til John Green for denne fantastiske oplevelse.

Original title: The fault in our stars

Forfatter: John Green

Forlag: Politikens Forlag

5 thoughts on “En flænge i himlen – John Green (Anmeldelse)

1. Jeg blev ret skuffet, da jeg endelig fik læst bogen, desværre :/ Synes ikke den levede op til hypen. Historien er helt sikkert alvorlig, men jeg følte ikke at den ret forudsigelige handling blev retfærdiggjort bare fordi bogen behandler tunge emner som kræft og sorg. Så det var lidt en so-so læseoplevelse for mig.

• Dejligt at høre fra en med den modsatte oplevelse, for præcis sådan vil det være. At man oplever læsningen forskelligt! Jeg giver dig ret i forudsigeligheden, og at den til tider kan være i overkanten. Jeg kan heller ikke sætte en præcis finger på grunden til at den ramte så dybt – hvorfor det lige præcis var denne bog. Måske det er min egen historie der påvirker min læseoplevelse, måske er det tanken om at det kunne være min egen søn?! Jeg synes dog at John Green har en skøn måde at skrive på, og hans valg af ord og vendinger gør læsningen let og flydende, og jeg nyder den åbenlyse kærlighedshistorie, som en varm og livsbekræftende fortælling. Men nej, tunge emner kan ikke bære en bog alene – det giver jeg dig klart ret i!

2. Pingback: Mit hjerte og andre sorte huller – Jasmine Warga (Anmeldelse) | nenaskov