En pause i madplaner og opskrifter

IMG_3228

 

Fremover vil fanen “Madplaner” og “Yndlings opskrifter” ikke være at finde på bloggen. Det fordi at jeg gerne vil bruge min energi på nogle andre ting, og fordi jeg har planer om nye spændende faner og tiltag!

Til dem der ikke nåede at få skrevet opskrifterne ned, hvis det var af interesse, så får I dem lige her. Og I skal selvfølgelig altid være velkommen til at skrive, hvis I har brug for inspiration. (Laver stadig selv madplaner)

Jeg vil stadig lave madrelaterede indlæg, hvis vi laver noget lækkert eller jeg oplever noget andet, jeg føler I vil have en fornøjelse af at se. Men ellers vil fokus flytte sig en smule mere over på min litterære hobby, selvfølgelig stadig med selskab af indlæg og glimt fra min hverdag.

Laksetartar:

Laks

Mayonaise

Cremefraise

Citronsaft

Rødeløg

Dild

Evt. salt/peber

Alle ingredienser tilsættes efter smag.

Kyllingesalat:

Kogt/grilstegt kylling pillet af benene

Mayonaise

Cremefraise

Tørrede tranebær

Pickles, hakket i små stykker

Purløg

Rødeløg

Salt/peber

Alle ingredienser tilsættes i mængder efter smag.

Banankage/ bananmuffins:

3 æg

2 dl sukker

2 dl vaniliesukker

75g smør

100g mel

25g kokosmel

2 tsk bagepulver

2 modne bananer

Pisk æg, sukker og vaniliesukker lyst og luftigt. Smelt smør og kom i sammen med melet, kokosmelet og bagepulvret. Mos bananerne og vend dem i dejen. Tilsæt evt. hakket chokolade efter smag.

Bag ved 175grader i 30 min. Ved muffins ca. 12-15 min.

Koldhævet boller:

0,6l vand

10g gær

1 tsk salt

1 spsk. sukker

1 spsk. olie

40g havregryn

50g gahamsmel

500g hvedemel (evt. 50g anden grovmel)

20g hørfrø

Opløs gær i vandet. Tilsæt salt, sukker, olie, havegryn og hørfrø. Tilsæt hvedemel, stop hvis dejen går fra våd mod tør. Dejen skal være våd. Stil i køleskabet natten over (min. 6 timer). Form med to skeer, og bag ved 230 grader i ca. 20min.

Knækbrød

1 dl. havregryn eller speltflager

1 dl. hørfrø

1 dl. sesamfrø

1 dl. sosikkekerner

3,5 dl. hvedemel eller speltmel

2 dl. vand

1,25 dl. olie

1 tsk. bagepulver

1,5 tsk. salt

Bland alle de tørre dele først.

Tilsæt olie og vand og bland godt.

Del dejen i 2 dele, og læg hver del mellem 2 stykker bagepapir. Rul ud i bagepladens størrelse.

Fjern det øverste stykke bagepapir og skær dejen i firkanter, i ønsket størrelse og form.

Bages ved 170 grader (varmluft) i 30 min.

Salte snack mandler

2 dl. vand

200g mandler med skal

2 spsk. salt. (havsalt el. groftsalt)

Kog vand og salt op på en pande.

Tilsæt mandler og kog til vandet er væk.

Rist mandlerne i ovnene ved 150 grader i 20 – 30 min.

Torskerognsfrikadeller

1ds. torskerogn

2 æg

2 dl. mel

lidt citron

salt/peber efter smag

Bland som en alm. frikadellefars. Steg på panden.

 

Skriv et svar

