To Kill a Mockingbird – Haper Lee (Anmeldelse)

IMG_5275

To Kill a Mockingbird – 5 ud af 5 stjerner

Mockingbirds don’t do one thing but make music for us to enjoy. They don’t eat up people’s gardens, don’t nest in corncribs, they don’t do one thing but sing their hearts out for us. That’s why it’s a sin to kill a mockingbird.

To Kill a Mockingbird var læseklubbens første “udfordring”. En bog jeg havde hørt om forinden, men som jeg ikke umiddelbart havde overvejet at læse. Men det er det, jeg godt kan lide ved at være i en læseklub. Vi skiftes til at vælge en bog, og på den måde udfordrer vi også hindenden, da vi ikke alle sammen kommer med samme læsevaner og genrekendskab.

Historien finder sted i Maycomb, en lille by i sydstaterne i USA, hvor Scout og Jem bor sammen med deres far Atticus. Harper Lee skriver en historie, der skildre livet som hvid og sort i sydstaterne i 30’erne, og hvordan det er at være barn, i en verden hvor man ikke forstår alting. Scout fortæller sin historie, og det gør, at man til tider kan være i tvivl om, hvorvidt det er Scouts virkelighed, eller om det rent faktisk er det der sker, på måde det bliver beskrevet. Hendes unge alder giver historien et strejf af naivitet, som både kan virke tiltrækkende og forstyrrende. Oftest er det dog muligt at genneskue barnets øjne, hvis man tager de realistiske briller på. At læse bogen og indsnuse følelsen af barnets uskyld kan dog også være en charme i sig selv.

Atticus er advokat og bliver udvalgt til at forsvare en sort mand, i en sag hvor han anklages for voldtægt. Historien er bygget op omkring denne sag, men også børnenes hverdag og deres liv. Der er tydelige eksempler på den måde man håndterer børneopdragelse og rejsen fra barn til ung og til voksen. Både den måde hvorpå Atticus har valgt at opdrage sine børn, og den måde hvorpå hans søster Alexandra mener man bør.

En af de bedste citater fra bogen, er Atticus der prøver at forklare sine børn, at man ikke kan dømme folk, og at man nogle gang bør stoppe op og se tingene fra deres side.

You never really understand a person until you consider things from his point of view…until you climb inside his skin and walk around.

Men selvom både Jem og Scout er vokset op med deres fars forståelse for at alle mennesker er lige og at hvide ikke er bedre end sorte, så er de stadig vokset op i et samfund, hvor dette ikke er understøttet. Derfor er de også påvirket til at have visse samfundspræget tanker.

Well, Dill, after all he’s just a Negro.

Jeg havde svært ved at komme i gang, da Harper Lee bruger den første del af historien til at forklare rammerne for både familien, men også byen og dens historie. Der lægges en stor mænge energi i en anden situation, end den om retsagen. En situation hvor børnene er meget interesseret i naboens søn Bo Radley, som ingen har set siden han var ganske lille, og som børnene derfor bliver meget nysgerrig efter at se. Lige når man læser historien, kan denne del forekomme langtrukken, og da Atticus retsag begynder at fylde mere og mere, kan man som læser blive i tvivl om hvorfor den egentlig er taget med. Men To Kill a Mockingbird er en af de historier, der på de sidste 150 sider fanger læseren i sit spind af snore, der pludselig flettes sammen og giver en forståelse, for alle de valg forfatteren har taget i forhold til beskrivelser af små og større episoder, personer og ting undervejs. Det er en af de bøger, der er umulig at lægge fra sig, når man først når slutspurten, ligegyldigt om maden er ved at brænde på, eller man er ved at komme for sent på arbejdet.

Personligt var det en god oplevelse at få lov til at dykke ned i en tekst, fyldt med datidens valg af ord og slag, og fyldt med følelse og oprigtighed. Jeg er glad for, at jeg valgte at læse bogen på engelsk, da jeg ellers kunne forestille mig, at oversættelsen slet ikke at kunne rumme den mening, som ordene oprindelig er skrevet til at give.

To Kill a Mockingbird er en bog, jeg vil anbefale alle læse, da jeg synes den er en del af den litteraturhistorie, som alle bør have kendskab til. Det er en klassiker, som jeg ved bliver refereret til i andre bøger, og som skildre et samfund, vi stadig kan se spor af i dag, og derfor kan lære meget af. Derfor får bogen også 5 stjerner. 4 stjerne for historien og den sidste stjerne for forfatteren og hendes lyst til at fortælle en historie der rammer plet. Ærgerligt at hun aldrig har udgivet mere!

IMG_4938

Original title: To Kill a Mockingbird

Forfatter: Harper Lee

Forlag: Grand Central Publishing

Sidetal: 376

Læst på: Engelsk

ISBN:978-0-446-31078-9

7 thoughts on “To Kill a Mockingbird – Haper Lee (Anmeldelse)

1. Jeg er faktisk lige begyndt på den, og jeg nikker genkendende til at den måske er lidt langtrukken her i starten. Men jeg holder ved, fordi jeg netop kun har hørt ros omkring bogen. Glæder mig til at jeg når frem til retssagen 🙂

2. Ih, den er så god! Skønt at læse, at du også nød den. Jeg levede mig virkelig meget ind i den, da jeg læste den. Og ja, hvor er det virkelig en skam, at hun ikke skrev andet end det ene værk.

• Da jeg først kom rigtigt ind i historien, nød jeg den ja! 🙂
      Men sådan har jeg det typisk med alle bøger. Det er sjældent, at jeg er fanget fra første ord. Det er kun de aller bedste historier, der kan det!