Sort Boks – Jennifer Egan (Anmeldelse)

IMG_5122Sort boks – 4 ud af 5 stjerner

Sort Boks er den først twitter-roman jeg er stødt på og den har uden tvivl udfordret det socialemedie i udviklingen af kunst. Jennifer Egan er ikke ny i verden af litterære og multimodale udfordringer. Hun har før arbejdet med at kombinere historie og socialemedier, samt computergrafik. Sort Boks blev tilbage i 2013 udgivet tweet for tweet på politikens twitter konto, men er nu også udgivet i bogformat. Det er denne bog jeg fik fingerne i, da jeg i min sommerferie slog et smut forbi politikkens boghandel ved rådhuspladsen i København. Bogen er lille og let og nem at have i hånden og tasken. Formatet afslører allerede der, at dette ikke er en helt normal bog, men en forkortet udgave af en historie. Det kræver selvfølgelig altid en gennemlæsning at sige noget om indholdet, og om det kan jeg afsløre at det forkortede skriftformat, ikke har forkortet historiens karakter og det indholdsmæssige budskab.

Hun er en ung amerikansk spion på mission et sted ved Middelhavet. Skønhed er hendes camouflage. Hun blander sig med de andre skønheder, som magtens mænd omgiver sig med. Gennem underkastelse opnår hun kontrol. Hun skal være både uimodståelig og usynlig for sin Tildelte Partner – manden som hun skal aflytte og uskadeliggøre.

Den amerikanske kvinde fortæller om hendes pligt for fædrelandet. Hvordan hun må udføre sit job vha. sine mange gadgets, men også evnen til at udføre det de har lært som Dissociationsteknikken. En teknik der giver Skønheden muligheden for at flyve ud af egen krop, når hun udsættes for ting, hun ikke kan magte.

Det kræver sin kvinde at være en skønhed, og du befinder dig i en verden fyldt med regler og restriktioner.

At udgive sig som en skønhed indebærer, at du ikke kan læse det, du kunne have lyst til, på en klippekyst i Sydfrankrig.

Den indre dialog, træder tydeligt frem omkring dialogen og skaber følelsen af at være en flue på væggen i kvindens sind.

“Det kan jeg godt lide” må udtrykkes med tilstrækkelig veloplagthed for at kompensere for manglen på positiv klang.

Thrilleren er en opskrift på det surrealistiske liv som menneskelig drone, fyldt med gadgets og udstyr til at kunne udføre jobbet som en spion i en verden fyldt med magtfulde og farlige subjekter. Historien er fyldt med action og spænding, og de korte sætninger formår, trods deres få ord, at fylde fantasien hos læseren.

I og med at jeg har læst romanen som en bog, dog stadig skrevet i korte tweets, får jeg ikke den ellers opnåelige spænding og forventning, der har præget historien som en del af daglige tweets. Jeg vil anbefale, at man giver sig god tid til at læse denne historie, måske enda vælger at læse et tweet om dagen, eller ihvertfald giver sig selv lov til at en pause efter hver sætning, og lader der gå nok tid til at mystikken og spændingen kan brede sig.IMG_5116

Jeg er vild med den anderledes måde at udvikle den litterære kunst. Det er kreativt og helt klart vellykket. Jeg vælger ikke at give den 5 stjerner, da min umiddelbare oplevelse ikke var i top. Men det er nok, som skrevet, måden hvorpå jeg har læst historien. Men 4 ud af 5 stjerne, er absolut heller ikke en dårlig karakter – og Sort Boks fortjener det så absolut.

IMG_5112

IMG_5114

Info:

Original title: Black Box

Forfatter: Jennifer Egan

Forlag: Forlaget Klim

Sidetal: 102

Læst på: Dansk

ISBN:978-87-7129-243-5

Stjerner: 4/5

2 thoughts on “Sort Boks – Jennifer Egan (Anmeldelse)

  1. Rigtig spændende anmeldelse. Jeg synes også, det er enormt interessant, når man udvikler på den gængse litteratur!
    (Tak for sidst i øvrigt, det var rigtig hyggeligt at møde dig! Var i øvrigt helt forelsket i din cardigan, har selv kigget på den så mange gange :’D)

    • Ja det giver nogle kanon fede resultater – og som dansklærer, ser jeg det som en stor styrke at kunne inddrage de elever, der ikke nødvendigvis har stor interesse i den gængse litteratur.

      (Selv tak og i lige måde. Det er jo en skøn forsamling af klog og passionerede kvinder, der møder op til sådan en arrangement! 🙂 Tak! Jeg er også rigtig glad for den. Så anvendelig til det hele 😉 )

Skriv et svar

