The Girl who circumnavigated fairyland in a ship of her own making – Catherynne M. Valente. (Anmeldelse)

Photo 17-06-14 18.24.39

 The girl who circumnavigated fairyland in a ship of her own making – 5 ud af 5 stjerner

En af bøgerne i sommerstakken var Catherynne M. Valente’s “the GIRL who CIRCUMNAVIGATED FAIRYLAND in a ship of her own making”. Et eventyr om September og hendes rejse til Fairyland.

September is a twelve-year-old girl from Omaga. With her dad fighting a faraway war, and her mum always out at work, she is lonely, stuck in a rut and starved of adventure. So when a Green Wind arrives at her window and invites her to Fairyland she accepts in a flash (mightn’t you?). But Fairyland is in a crisis, crushed by the iron rule of the villainous Marquess – and September holds the key to restoring order. With a book-loving dragon and a mysterious boy named Saturday by her side, she sets out on a thrilling quest to Fix Things. But time is short, and time is ticking, and every story must have an ending. Can September save Fairyland? Can she even save herself?

 

“Der var engang”, trolde, prinsesser, slotte og en verden af magi. Jeg husker tydeligt eventyrerne, fra da jeg var barn, og hvordan vi i skolen selv skulle digte vores egne eventyr underlagt dets gyldne regler. En opgave jeg elskede, da det gav mig muligheden for at forlade den ellers velkendte verden jeg levede i, og rejse ned i en verden hvor alt kunne ske. En passion kan man også kalde det, for det mystiske, fascinerende og fabelagtige. Den dag i dag falder jeg stadig i eventyrets klør – specielt når det er et eventyr med kant.

Septembers eventyr har en kant, der fangede mit hjerte allerede fra første side.

Once upon a time, a girl named September grew very tired indeed of her parents’ house, where she washed the same pink-and-yellow teacups and matching gravy boats every day, sleept on the same embodied pillow and played with the same small and amiable dog.

Septembers rejse er en rejse ikke bare i eventyrets univers, men også i forfatterens fantastiske sind. Den måde som ordene leger med hinanden og skaber sætninger fyldt med magi, giver mig som læser en helt igennem utrolig oplevelse. Det er et finurligt univers, skab af Catherynne’s creative tanker, til et eventyr med twist. Måden hvorpå den eventyrlige verden, berøres af virkelige elementer, skaber en realistisk knappenål, i en surrealistisk høstak. For eventyret er ikke bare et eventyr – hvilket eventyr er det?! Nej, det er historien om en pige der drømmer og længtes efter spænding og eventyr, og samtidig udvikler sig fra at være lille pige, til modig heltinde.

Hele min fascination starter allerede ved titlen. En title så lang, at når jeg har fortalt andre om bogen, er de allerede blevet tabt. Jeg kan undres over valget, men efter at have fået indsigt i Septembers univers, giver det hele pludselig mere mening. Hele bogen gennemsyres af en humoristisk, men samtidig seriøs leg med navne og titler, karakter og mål, ønsker og drømme. Altsammen spiller det en rolle i historiens puslespil, hvor resultatet giver mere mening end mange andre historiers slutninger. Og selvom bogen er en del af tre, så sidder man ikke måbende tilbage med alt for mange ubesvarede spørgsmål. Man oplever en omfavnende slutning, der slukker tørsten af spørgsmål og undren, men også fodrer nysgerrigheden og spændingen til bog nr. 2.

“The girl who circumnavigated fairyland in a ship of her own making”, er en bog jeg vil anbefale alle, der som jeg, stadig brænder for magi og eventyr.

IMG_5022

 

IMG_5028

 

Info:

Original title: The girl who circumnavigated Fairyland in a ship of her own making

Forfatter: Catherynne M. Valente

Forlag: Much-in-little

Sidetal: 328

Læst på: Engelsk

ISBN:978-1-78033-981-8

Stjerner: 5/5

 

 

 

 

4 thoughts on “The Girl who circumnavigated fairyland in a ship of her own making – Catherynne M. Valente. (Anmeldelse)

  1. Pingback: Min sommerferielæsning | nenaskov

    • Og et perfekt eventyr til både unge og gamle. Overvejer at bruge den i min undervisning, hvis jeg har overbygningen til engelsk.

      Glæder mig til de næste bøger i serien, som står hjemme på hylden og venter – men gemmer dem lidt ligesom som man gemmer det sidste bolcher i skålen. For når man har spist det, er der jo ikke mere. 🙂

  2. Pingback: Mine boglige sommerferieanbefalinger | nenaskov

Skriv et svar

