Tilbage på studiet

IMG_4954

I mandags startede jeg studie igen efter en dejlig lang og afslappende sommerferie. Jeg startede hårdt ud med mit nye linjefag i engelsk og havde selvfølgelig også dansk og et LG modul. (UVK). Det er skønt at være tilbage, men jeg kan også mærke, hvordan man liiiige skal op i omdrejninger efter alt den fritid sommerferien indeholdte. Oveni startede jeg også på arbejde igen ugen forinden, og med den nye folkeskolereform, arbejder jeg typisk fra 8 – 15 eller 16, hvor jeg før ofte havde fri kl. 13.40. Oveni har jeg flere og flere planlagte undervisningstimer, der kræver forberedelse og fordybelse. Det betyder en del for planlægningen af mit skolearbejde, der før i tiden ofte kunne ligge om eftermiddagen, inden jeg skulle hente Alexander i vuggetuen. Heldigvis er Alexander født med et fantastisk sovehjerte, og han sover typisk 3 timer til middag. Derfor kan jeg først hente ham efter 15, nogle gange først 15.30. Det betyder, at jeg ikke får dårlig samvittighed, over at hente ham senere end jeg plejer at gøre.

Men at være tilbage i møllen igen kræver som sagt planlægning. Og fordi arbejdet fylder mere, så kræver det endnu mere struktur, for at jeg kan nå, alt det jeg gerne vil. Strukturen er ledsaget af redskaber, hvilket giver mig den nødvendige hjælp, til at opretholde muligheden for bare at være mor og legekammerat når vi kommer hjem sidst på eftermiddagen, og stadig have tid om aftenen til alt det andet. Madplanen, som jeg har nævnt en del før, er her vores vigtigste redskab. Alt den tid jeg før brugte på at handle og stå bøjet over køledisken i vildrede over hvad vi nu skulle have at spise, bruger jeg sammen med Alexander eller på at læse til studiet. Hvis jeg regner på det, kan det nemt dreje sig om 30 min om dagen, hvilket på en uge jo løber op ca. 3 timer, hvis man tænker at weekenden er en smule anderledes. 3 timers læsning eller 3 timers kvalitetstid er guldværd. Ihvertfald for mig!

Et andet redskab er mine lister. Selvom de kan stresse til tider, som skrevet før sommeren, så kan de også, hvis jeg holder det på et nødvendigt niveau, hjælpe mig til at holde overblik. Det drejer sig blandt andet om læselister, rengøringslister og indkøbslister.

Jeg har også overvejet, om jeg skulle drage nytte af redskaber som, rengøringshjælp og online indkøb. Det er dog indtil videre, ikke noget jeg har gjort noget ved. Måske det kommer i fremtiden.

Udover det har jeg også brugt en del energi på at optimere den tid, jeg bruger på de forskellige ting. F.eks. står jeg nu tidligere op om morgenen, for at have ekstra tid til Elvis og en god gåtur, og jeg har valgt studiegrupper på seminaret udfra den fælles forventning, at der ikke skal spildes tid på unødvendigheder. Her forstået som at vi sagtens kan snakke lidt løst og fast inden en skypesession, men vi skal ikke sidde hver aften og vende diverse verdenssituationer i forhold til byturer osv. Det er effektivt arbejde, og det er med målet, at blive så gode vi kan, med den tid vi har til rådighed. Forventningafstemmelsen i studiergrupper er uden tvivl roden til et resultatskabende samarbejde, og i mit tilfælde, et middel for at nå målet om at udnytte tiden mest optimalt.

En af de ting vi har måtte ofre, for at kunne udleve drømmen for både studie, job, børn og fritidsinteresser/hobbyer/passioner, er desværre nogle af de ellers hyggelige vennemiddage, familiekomsammener, og hvad der ellers er. Ikke sagt at vi siger nej til alt, overhovedet ikke, men vi har måtte prioritere. Vi holder meget af alle de mennesker der omgiver os, og vi elsker at pleje relationerne, men der er bare ikke tid til alt. Så det er her vi ind i mellem må sige nej tak. Jeg har dog på fornemmelsen, at vi ikke er de eneste, hvilket passer mig godt. For det er også ok at sige nej til os ind imellem. Det har vi fuld forståelse for. .

Men samtidig med at der skal struktur på dagen og at vi skal minimere antallet af spildtimer i døgnet, så skal der også stadig være plads til “mig-tid” – både for mor og for far. Tid hvor vi kan gøre nogle andre ting, uden at det skal handle om husholdning, børn eller studiet/arbejdet. For mig er disse ting min læsning, min læseklub og om et par uger, undervisning i fransk på aftenskole. Det er i vores optik alfa omega, at man giver sig selv tid. Hvor meget tid er individuelt, men der skal være noget “mig-tid” i løbet af en uge. Og ikke bare de 5 minutter man er på wc.

Det hele kan nemt blive meget rigid og låst, når det skal gå op i en højere enhed. Dog synes jeg ikke at vores hverdag føles trist og uden spontanitet. Vi har formået at lægge bånd på de ting der giver os den fornødende ekstra tid og vælger så i andre tilfælde, f.eks. i weekenderne, at have tid til bare at være til. Og netop denne tid, er jo i bund og grund den vi kæmper for. Især tiden som familie og “mig”tiden. Jeg føler, at vi har fundet ud af at få det hele til at harmonere og fungere – og det er jo det vigtigst!

Hvordan går du tiden til at række? Hvilke ting har du måtte nedprioritere og sige nej til?

 

Skriv et svar

