Vores vegetaroplevelse

Så er ugen ved at være forbi, hvilket betyder at jeg skal evaluere på vores oplevelse med vegetarkassen fra Årstiderne.

I løbet af ugen har vi fået:

Risotto med spinat, svampe og gedeost.

IMG_4860 IMG_4859

Auberginelasagne med spidskålsalat.

IMG_4868

Spidskålsruller med nudler, avocado og hoisin-dressing.

IMG_4916

Marineret tofu, broccoli og rødløg med tarmari og nudler.

IMG_4924   IMG_4925

Det har virkelig været en blandet oplevelse. Specielt fordi det er noget af en mundfuld at gå fra at være kødædende til at være vegetar 4 aftener i træk; Og det selvom jeg egentlig ikke føler, at jeg har den største craving for kød. Den må alligevel lægge og ulme på bunden, for jeg har aldrig i mit liv, haft større lyst til at sætte tænderne i en stor fed bøf, som på dag 3 da den stod på spidskålsruller. Men lige netop denne ret var også meget vegetaragrresiv, da det eneste der blev tilberedt var nudlerne. Ellers var det rå gulerødder, løg og agurk der blev omfavnet af et spidskålsblad. Selve ideen var rigtig fin, men det var en hård omgang, der endte med at kræve en cola zero til at skylle ned med! 🙂

Men for lige at starte fra dag 1, så var vi meget optimistiske og hjalp hinanden med at tilberede den første ret. Risotto med østershatte. Det var en lækker risotto, som vi helt sikkert sagtens kan finde på at lave igen. Den var ikke et fyrværkeri af smag, men vil passe rigtig godt til evt. fisk. Vi følte nemlig lidt at risottoen i sig selv var kedelig. Den manglede noget tilbehør. Det var mit første møde med østershatte, og absolut ikke det sidste. De var lækre og sprøde og passede rigtig godt til.

Dag 2 var auberginelasagne, serveret med spidskålssalat. Da vi havde gæster, lavede jeg en bønnesalat med feta, så vi var sikker på at der var nok. Det var en skøn ret. Let og fyldt med smag. Lasagnen var vores yndlings ret af de fire.

Dag 3 var de føromtalte spidskålsruller. En “sprød” oplevelse, der godt kunne have været en smule mere tilberedt. Men det kickstartede da en samtale over maden, om hvorvidt at dem der spiser vegetarisk har andre præferencer, i forhold til at tingene helst skal være tilberedte. Altid godt med lidt debat over maden!

Dag 4 var tofu-dag. Så nu kan vi sætte flueben på “listen over førster”, for vi har smagt vores første tofu. Og hvad smagte det af? Egentlig ikke så meget! Den vi fik var krydret, så den smagte “bare” af krydderi og var salt. Den passede dog udemærket sammen med de sprøde grøntsager i wokken og risnudlerne. Alexander var udemærket tilfreds med “kød” der var nemt at tygge! Selve wokretten var dog en smule kedelig efter min smag. Jeg kan godt lide når man danner en “sovs” i wokken.

En vurdering af kassen fra årstiderne, giver absolut topkarakter i friskhed af råvarerne, tidsbesparelsen ift. at handle og planlægge, samt mængden var helt iorden. Det har passet med at vi både kunne være os og Alexander. Så selvom kassen er ment til 2 voksne, kan den sagtens række til et barn også. Og jeg fik det til at række til en gæst den ene dag, ved blot at tilføje lidt ekstra salat.

Især tidsbesparelsen sætter plusser på min konto. Det har været nemt og rart ikke at skulle tage nogle beslutninger, og ikke at skulle handle. Dog mister dette lidt gnisten, når jeg alligevel skal ud og handle til frokost og mellemmåltider. Så hvis vi skulle benyttet årstidernes tilbud mere reglmæssigt, vil det kræve at frokost og mellemmåltider kan handles søndag, så hele ugen er handlefri.

Opskrifterne var nemme og umiddelbare lige til at gå til. Der var ikke de store finurligheder, og de krævede ikke store kulinariske egenskaber. Blot lidt sund fornuft. At de så ikke allesammen var et hit hjemme, er jo en smagssag.

Det er vigtigt at pointere, at resultatet af min kogekunst godt kan ramme ved siden af. Altså at selvom vi har fulgt opskrifterne, ikke nødvendigvis har fået præcis det resultat, som det var hensigten at få. Men det har været en spændende oplevelse og en udfordring. Jeg føler, at min horisont er blevet udvidet, og jeg får lyst til at søge nettet efter lækre vegetaroplevelser, som vi kan gå på opdagelse i. Som skrevet før, så er det mit mål, at vi skal have vegetarisk 1 gang om ugen. Om vi bestiller vegetarkassen igen har vi ikke besluttet os for, men jeg tror ikke det er usandsynligt.

 

 

 

One thought on “Vores vegetaroplevelse

  1. Pingback: Mig og min graviditetssukkersyge | nenaskov

Skriv et svar

