The Thirteenth Tale – Diane Setterfield (Anmeldelse)

Billede 13-08-14 13.08.21

  The Thirteenth Tale – 5 ud af 5 stjerner.

A birth is not really a beginning. Our lives at the start are not really our own, but only the continuation of someone elses story.

Her starter Vida Winther sin historie om sin barndom. En historie der fordi den ikke er hendes egen, starter to generationer længere tilbage hos George og Mathilde, fortsætter til deres to børn, Charlie og Isabelle og videre til Isabelles tvillinger, Adeline og Emmelie. En historie fyldt med alle facader af det forskruede liv, hos en familie hvor alting ligger så langt fra den normalitet jeg kender til.

Vida Winter er en anerkendt forfatter, der gennem sit lange liv har givet mange fortællinger om hendes barndom. Fortællinger som ikke har været ens, og derfor ikke alle kan være sande. Men Vida er syg, og hun har derfor bedt Margaret Lea om nu at skrive den sande historie.

Margret, som normalt arbejder med histories personer og ikke har skrevet mange biografier før, er i første omgang mest til at afslå tilbudet, men hendes nysgerrighed til den anerkendte forfatter, trækker hende alligevel på en lang rejse. Ikke bare kilometer mæssigt op til Vida Winters afsides bolig, men også en personlig rejse i hendes egen historie, som har forfulgt hende som et spøgelse i mørket.

Gennem historien udvikler Vida og Margaret et helt specielt forhold, der til sidst ender med at være redningen for dem begge. Når sandheden endelig kommer frem, hviler de i deres betroelse til hinanden og følelsen af forståelse for deres historier. For alle har en historie;

Everybody has a story. It’s like families. You might not know who they are, might have lost them, but they exist all the same. You might drift apart or you might turn your back on them, but you can’t say you haven’t got them. Same goes for stories.

Og Vida’s historie er en spøgelseshistorie, af sådan en karakter at den tryllebandt mig langt ud på de sene timer, hvor jeg ellers ikke er til at holde i live. Det var en historie, hvor min krop udbryd “mer, vil have mer!”, hvor gang jeg tvang mig selv til at lægge bogen fra mig. En historie hvor jeg følte med personerne; Græd med dem, frygtede med dem, og var lettet med dem.

Selve fortællingen veksler perfekt mellem Vidas historiefortælling og Margarets søgen efter sandheden. Margaret tjekker op på Vidas oplysninger og rejser blandt andet tilbage til barndomshjemmet for at se det med egne øjne. Og selvom tingene ikke altid siges lige ud, så kan man som læser skabe sit eget billede af Vidas historie, vha. hendes fortælling og Margarets tanker og opdagelser.

En af de elementer der især tryllebandt mig, var den åbentlyse kærlighed til bøger. Margaret Leas kærlighed til hendes fars boghandel og hendes egne ynglings bøger, samt den tragiske sorg, da bøger bliver ødelagt.  Specielt Jane Eyre bliver gentagende gange et vigtigt knudepunkt i historiens udvikling, og fungerer som en rødtråd. Diane Setterfield har skrevet en kærlighedserklæring til bøger og bogorme. Noget man umådelig let kan genkende og holde af.

Denne mørke og spændingsfyldte fortælling har fået en helt speciel plads i mit læsehjerte, og vil være en historie der kommer til at hjemsøge mit sind længe efter den sidste side er vendt.

Sidenote: BBC valgte i 2013 at vise en filmatisering af The Thirteenth Tale, som jeg selvfølgelig straks hoppede ombord i. Dog kun resulterende i skuffelse og ligegyldighed. Historien er vendt rundt og utydelig. Den føles forkortet og forstokket. Den yder så absolut ikke bogen retfærdighed! Så det er ikke en bogfilmatisering jeg vil anbefale.

 

Billede 13-08-14 13.15.00Billede 13-08-14 13.19.46Billede 13-08-14 13.17.18

 

Info:

Original title: The Thirteenth Tale

Forfatter: Diane Setterfield

Forlag: Washington Square Press

Sidetal: 406

Læst på: Engelsk

ISBN: 978-0-7432-9803-2

Stjerner: 5/5

One thought on “The Thirteenth Tale – Diane Setterfield (Anmeldelse)

  1. Pingback: Min sommerferielæsning | nenaskov

Skriv et svar

