Tilbage til hverdag og madplaner

IMG_4826

 

Sommerferien har budt på mange fede muligheder for spontane oplevelser, masser af fritid og skønne øjeblikke – men også rod i måltiderne og vores dagligvare indkøb. Så med hverdagen kommer madplanen tilbage. Struktur og tidsbesparende, nemt og overskueligt. Madplanen har jeg gjort brug af, lige siden jeg startede op her på bloggen, og det har virkelig været et brugbart redskab til både at spare penge, men også at spare tid. Vi handler ca. 2 gange om ugen, og det er med en indskøbsseddel, så der kun kommer det i kurven der skal. Misforstå mig ikke, jeg falder også i og køber ting der ikke er planlagte, men især på de pressede dage, er listen en lifesaver. Jeg bruger noteprogrammet på min iphone, da den også kan deles med Hans. Jeg ved, at der findes apps hvor man kan lave nemme og overskuelige indkøbslister, så det er bare om at finde den der passer bedst til ens temperament. Her er et eksempel på hvordan jeg bygger vores madplan op.

Vi starter denne uge lidt anderledes, da jeg har valgt at bestille vegetarkassen fra Årstiderne. Den indeholder mad til 2 personer i 4 dage til 355kr, 45kr pr. kuvert. Vi har endnu kun prøvet deres grøntsags- og frugtkasser og er derfor spændte på mængderne og indholdet i vegetarkassen. Er mængderne passende, eller store nok til lidt rester dagen derpå? Og hvordan mon vegetarretterne smager? Mest af alt er jeg spændt på opskrifterne og sværhedsgraden af disse.

Vi spiser umiddelbart en meget normal mængde kød, men da jeg ofte løber tør for inspiration og tit har haft en lyst til at prøve retter af uden kød, så er dette en oplagt mulighed. Ydermere er Årstiderne kendt for deres gode udvalg og lækre råvarer. Prismæssigt er det ikke den mest besparende måde at planlægge måltider, men jeg har valgt at gøre det for inspirationens skyld. Min plan er at bestille vegetarkassen en gang om måneden. Måske i fremtiden suppleret med en af de andre måltidskasser eller måske byttet ud, så det ikke er vegetar hver måned. Jeg håber på inspiration, så jeg i fremtiden kan indføre en vegetardag om ugen, ligesom vi pt. har en rugbrødsdag og i vinterhalvåret har en grød/suppedag.

De fire retter i denne uge er:

Lasagne med aubergine, tomat og ost

Risotto med spinat, sprøde svampe og cremet gedeost

Spidskålsruller med nudler, avocado og hoisin-dressing

Marineret tofu, broccoli og rødløg med tamari og nudler

 

Vi er især spændte på den med tofu, da ingen af os har smagt det før. Hans er især “spændt”, måske tangerende til ængstlig. Tænk hvis vi skal til at have det ofte, kan jeg høre ham sukke! 😀

I dag har vi fået den første ret, Risotto med spinat. Jeg vil vente med at skrive for meget om oplevelsen, og istedet samle op på alle retterne sidst på ugen, men kan afsløre at det smagte ganske udemærket. 🙂

IMG_4850

 

IMG_4860

 

Her du prøvet kasserne fra Årstiderne? Hvad var din oplevelse?

 

 

 

 

Dette indlæg er ikke sponsoreret, men er et udtryk for egne holdninger og erfaringer.

 

 

 

 

 

One thought on “Tilbage til hverdag og madplaner

  1. Pingback: Tilbage på studiet | nenaskov

Skriv et svar

