Læserne i Broken Wheel anbefaler – Katarina Bivald. (Anmeldelse)

Læserne i Broken Wheel anbefaler – 5 ud af 5 stjerner

Sara fra Sverige er en pige med en stor passion for bøger. Hun arbejder i en boghandel og når hun ikke vejleder andre i hvad de skal læse, så læser hun selv. Saras familie forstår hende ikke, og hun har ikke den store vennekreds. Hun lever, i de bøger hun læser, hvor hun føler sig tættere på bøgernes karakterer, end de mennesker hun omgiver sig med i sit virkelig liv. Dog lige pånær Amy, en 75 årig kvinde fra Iowa, USA. Sara og Amy har mødt hinanden via en internethandel, og de begynder at udveksle breve og bøger. I brevene skriver de om alt mellem himmel og jord, især deres kærlighed til bøger gennemsyrer deres korrespondance. Amy fortæller Sara om hendes lille hjemby, Broken Wheel, hvor hun har boet hele sit liv. I et af sine breve inviterer Amy Sara til at komme på besøg i Iowa. Et tilbud som falder i god jord, da den boghandel hvor Sara arbejder lukker, og Sara derfor står uden job. Bogen starter med Sara’s ankomst til et eventyr hun med garanti ikke kunne have forudset.

I historien bliver vi præsenteret for en farverig pallet af folk fra Broken Wheel. Hver med deres unikke personlighed og hver deres tunge bagage. Alle er de forbundet med hinanden, som man typisk hører at folk er i små byer, og de bliver alle flettet ind i Sara’s besøg og hendes eventyr. Katarina Bivald formår at skitsere hver karakter med tydelige træk, men samtidig også så sløret, at man selv får lov til at bruge sin fantasi. En kvalitet jeg sætte højt, når jeg skal vælge forfattere. I min verden er det en hårfin grænse at kunne afsløre nok til at give læseren et omrids, uden at afsløre alt og på den måde give læseren mulighed for selv at danne sig billeder i hovedet. Jeg sidder ihvertfald tilbage med et tydeligt billede af den lille by, så langt væk fra den hverdag jeg selv har, men alligevel så tæt på alle menneskers udvikling i livet. Alle kommer til et punkt hvor de skal turde springe og det omfavnes utrolig godt i denne historie.

Det er underligt, tænkte hun, hvor tit man holder sig til de sikre stier i livet, tager skyklapper på og holder blikket mod jorden, mens man gør sit bedste for ikke at se den imponerende udsigt. Den højde, man befinder sig på, afgrunden, alle mulighederne, som rent faktisk findes derude, bare kaste sig ud og flyve, i hvertfald for et øjeblik.

Jeg ligger ikke skjul på, at jeg er en chick-lit pige, der elsker forfattere som Marian Keys og Sophie Kinsella. Netop derfor falder denne bog også lige i min smag. Jeg er meget begejstret; Så meget at jeg får lyst til at læse bogen igen lige med det samme. Det er en af de bøger, hvor jeg læser og læser for at få det hele med, men når jeg så har vendt sidste side, ville jeg ønske, at jeg havde taget den med ro for stadig at have sider tilbage. Jeg ved at en bog har været god, når jeg rammes af sorg ved slutningen. Ikke over historiens gang, men over at der ikke er flere sider. Det gjorde jeg denne gang!

Glæden sad dog desværre ikke i min krop hele bogen igennem. Faktisk havde jeg svært ved at komme igang i starten og brugte også en del tid på at få læst den første halvdel af historien. Men så pludselig tog det fart og uden at afsløre alt for meget af plottet, begyndte byen at vågne og tingene tog til. Måske var det også først her, at jeg rigtig lærte personerne at kende og holde af dem, og derfor blev mere og mere draget ind i deres historie. Denne kærlighed gør, at bogen alligvel får alle de stjerne jeg kan give den.

Læserne i Broken Wheel anbefaler, er en romantisk fortælling med en lykkelig slutning. Perfekt til de stunder hvor man har brug for at koble fra, uden at læsningen bliver alt for udfordrende. En bog man sagtens kan læse i et stræk, men som man også kan komme til og fra f.eks. i forbindelse med en strandtur eller en togtur. En bog, som jeg synes alle chick-lit piger skal læse!

Original title:Läsarna i Broken Wheel rekommenderar

Forfatter: Katarina Bivald

Forlag: Lindhardt og Ringhof A/S

Sidetal: 396

ISBN:978-87-11-34614-3

7 thoughts on “Læserne i Broken Wheel anbefaler – Katarina Bivald. (Anmeldelse)

• Den er SÅ fin! 🙂 Overvejer seriøst om den skal med i ferietasken, så jeg kan læse den igen! Ellers kan jeg også anbefale “Undressing Mr. Darcy” – en anden af mine sommerferiebøger. Den er også sød, sjov og sommerlækker! 🙂

1. Pingback: Min sommerferielæsning | nenaskov

2. Pingback: Mine boglige sommerferieanbefalinger | nenaskov

3. Pingback: FØDSELSDAGSUGE – Giveaway nr. 2 | nenaskov