Undressing Mr. Darcy – Karen Doornebos (Anmeldelse)

20140622-193154-70314578.jpg

Undressing Mr. Darcy – 4 ud af 5 stjerner

Facebook, twitter, instagram, netdating og så videre, Vanessa er alle steder at spotte i det moderne samfund, hvor stort set alt foregår online. Hun er en hårdtarbejdende PR konsulent, der i en pro bono sag for hendes tante, møder Mr. Darcy aka. Julian Chancellor. Julian er charmerende, engelsk og har skrevet bogen “My year as Mr. Darcy”.

Julian har, i sin Mr. Darcy rolle, et show hvor han langsomt klæder sig af og gradvist fortæller om datidens mode, og det er her at Vanessa pludselig rammes af en svag Austen charme og Mr. Darcy ser pludselig meget bedre ud i sine knæbukser og lange frakke.

Maybe it was because she had to look up at him on the stage or maybe it was his most revealing breeches tucked into riding boots or perhaps it was the way he all but strutted onstage…but she suddenly felt  starstruck.

Det bliver starten på en længere rejse for Vanessa mod et land fyldt med Jane Austen, imponerende bygninger, charmerende mænd og to personer fra hendes fortid, der pludselig bliver en del af hendes fremtid.

Karen starter ud med en ganske normal chick-lit historie, om den smukke fortravlede pige, der ikke har tid til sig selv og som garderer sit hjerte mod omverden, da hun hellere vil undvære end at blive såret. En pige, hvis hverdag pludselig invaderes af en smuk fremmed mand. Der er flirt og følelser. Både de romantiske og de hede og det hele kulminere midt i bogen. Men så stopper historien, og jeg var en smule forvirret, da jeg bladrede til næste side, og pludselig befandt mig et par uger frem i tiden. Hvor blev dagenderpå af? Hvad var der sket?

I første omgang var jeg en smule irriteret og begyndte allerede at give bogen meget få stjerner, fordi at jeg synes det var usammenhængende og der manglede nogle vigtige brikker i puslespillet. Men så begyndte Jane Austen til gengæld. En rejse til England, nærmere betegnet Bath, hvor Jane Austen boede i en nogle år.

Jeg er selv nyelig Austen fan, og min viden om hendes baggrund er meget begrænset. Derfor imponerer Karens viden mig, og den faktuelle del af skriptet flettes ind i historiens sødme og spændning. Og da jeg nåede til sidste side, til en slutning jeg både havde forventet og slet ikke troet på, strøj stjerne ud af mig. Den eneste grund til at jeg ikke giver top karakter, er nogle af passagernes overdrevende hollywoodagtige løsninger og udfoldelser. Jeg savner til tider lidt mere kant, lidt mere kamp, lidt mere udfordring. Misforstå mig ikke, for jeg elsker den glade og søde historie, om pigen der møder sin mand,og må gennem en lang rejse før de kan være sammen, men derfor må rejsen gerne være lidt mere virkelig og ikke lade mig side tilbage med følelsen af fiktion; Den der “det ville aldrig ske i virkeligheden” følelse.

Undressing Mr. Darcy er en bog jeg vil anbefale alle Austen fans – om ikke for historien om Vanessa, så for historien om Jane Austen. Jeg glæder mig allerede til at gribe Karens Doornebos’ anden bog: “Definitley not Mr. Darcy”, og selvfølgelig også min anden Jane Austen bog – “Becoming Jane Austen”, som står højt på min sommerferielæsningsliste.

20140622-193153-70313714.jpg

 

 

Info:

Original title: Undressing Mr. Darcy

Forfatter: Karen Doornebos

Forlag: The Berkley House Company

Sidetal: 356

Læst på: Engelsk

ISBN: 978-0-425-26139-2

Stjerner: 4/5

 

 

 

 

 

One thought on “Undressing Mr. Darcy – Karen Doornebos (Anmeldelse)

  1. Pingback: Min sommerferielæsning | nenaskov

Skriv et svar

