Dårlig karma – David Safier (Anmeldelse)

20140415-194435.jpg

Dårlig karma – 3 ud af 5 stjerner

“Da jeg vågnede igen, mærkede jeg, at jeg havde et kæmpe stort hoved. 

Og en vanvittig bagkrop.

Og seks ben.

Og to ekstrem  lange følehorn.

Og det indtog førstepladsen over dagens værste øjeblikke!”

Kim Lang står på et hoteltag og får en håndvask i hovedet. En håndvask fra en rumstation, der er blevet kasseret – hvor uheldig kan man være?! Hun ser lyset, men bliver revet væk igen  og bliver genfødt som en myre. Noget hun absolut ikke er helt tilfreds med. For hvad med hendes karriere, hendes kollega, som hun for et øjeblik siden har knaldet på sit hotelværelse, sin mand og hvad med hendes datter?

Kim er en succesfuldt tvvært, der få timer inden hendes død, modtager en prestigefyldt pris for hendes arbejde. Hun har gjort alt for at nå til dette øjeblik, også trådt på en tidligere kollega, samt forsømt hendes forhold til både hendes mand og hendes datter. Men alt dette betyder ikke mere for Kim mens hun er i live, end at hun stadig fortsætter i samme spor – karrierens fartpræget motorvej. Efter sin død, møder Kim Buddha, der forklarer hende, at hun skal genfødes og arbejde med sit karma, indtil hun når det punkt, hvor hun uselvisk er klar til at komme til nirvana.

Vi følger Kim’s rejse, hvor hun både oplever at have 6, 4 og 2 ben, meget pels og en følsom næse, et enormt selvbillede og til sidst en forståelse for livet og hvad det vil sige at elske noget højere end sig selv. Vi oplever hendes op og nedture, og hendes umådelig stædige sind, der formår både at hjælpe hende og spænde ben for hende på samme tid. David Safir, formår med sin debut roman, at fortælle en historie  levende og humoristisk og med en stor morale liggende lige under overfalden.

Jeg kan dog ikke rigtig sætte en finger på, hvad det er der gør, at hans fortælling ikke rigtig fanger mig. Måske er det budskabet? Måske er det fordi, at skelettet med rejsen og selvudviklingen er set før? Det er uden tvivl chick-lit, men desværre uden de store overraskelser. Man kan diskutere, om mine forventninger er til historiens dybde, er for høje, men jeg har læst andet i samme genre, som formår at ramme mig mere i hjertet. Det er dog stadig en skøn bog, og en hyggelig fortælling, der  underholder og viser en anden side af kampen om den lykkelige slutning.Og den efterlader mig med en sjov tank – gad vide hvad jeg bliver genfødt som?

 

Info: 

Originatitle: Mieses Karma

Forfatter: David Safier

Forlag: Rowohlt Verlag GmbH, Reinbek beh Hamburg

Sidetal: 294

Læst på: Dansk

ISBN: 978-87-7116-011-6

Stjerner: 3/5

Skriv et svar

