Saving Mr. Banks – Filmanmeldelse

images

Jeg er langt fra filmanmelder, men denne film bliver jeg nødt til at skrive lidt om, da den var fantastisk!

Saving Mr. Banks er filmen bag filmen. En film om hvordan Walt Disney (Tom Hanks) fik P.L. Travers (Emma Thompson) til at indvillige i at filmatisere Mary Poppins, og den portrætterer det store arbejde, der endte med at ligge bag.

På grund af et løft til sine døtre, jagter Walt filmrettighederne til Mary Poppins. Skæbnen ville, at det tager ham 20 år, før P.L. Travers modvilligt siger ja til et møde. Dette kun pga. økonomiske problemer. Travers modvillighed udspringer fra hendes frygt for, at Disney vil ødelægge hendes elskede figur med glimmer og tegnefilm, og hun sætter i de indledende akter,  meget skarpe krav til både Walt og hans hold af manuskriptforfattere og sangskrivere.

P.L.Travers viser sig svær at overtale, og Walt kæmper for at undgå, at filmrettighederne smuldre i hænderne på ham. Han må søge dybere i bøgerne og sin egen barndom, for at finde løsningen til at overbevise Travers om at hun skal skrive under.

Gennem filmen oplever man hvordan Walt Disney, med sit glade væsen, prøver at overtale Travers. Specielt en karruselscene fik mig til at smile.

 

images (1)

 

Min mand og jeg var enormt begejstret filmen, både for historien, men også for Disneys måde hvorpå de fortæller den. Man oplever mange stærke karakterer. Den optimistiske chauffør, der kører Travers rundt mens hun er i L.A (Paul Giamatti), de to sangskrivere, Walt Disney og selvfølgelig Travers selv. Deres enormt livagtige og overbevisende skuespil, rammer lige i hjertet, og lader følelserne sprudle.

Jeg ved, at ikke alle filmanmeldere er enige med mig, men jeg synes godt om den måde hvorpå man vælger at fortælle om både Travers og Walt’s barndom, og den måde det flettes ind i resten af historien. Det fik mig til at forstå, hvordan en forfatter kan prøve at bearbejde barndommen i sine bøger, og opnå dyb identifikation og familiær connection med karakterne i fortælling, og hvor hårdt det kan være at give slip.

Filmen er efter min mening, et “must see”.

 

Info: 

Title: Saving Mr. Banks

Spilletid: 125min

Alder: PG-13

Instruktør: John Lee Hancock

 

Filmes trailer:

 

 

Skriv et svar

