Nytårsforsæt – hele året?

En af de ting jeg har  langt mærke til i julen, er de mange  julehilsner, nytårsønsker, nytårsforsæt og tilbageblik på året der gik, man kan læse på facebook og i blogs. Da jeg var mindre var det julekort og telefonopkald, så var det sms og email, og nu er det facebook! 🙂

Specielt den med nytårsforsæt, slår mig hvert år.  Det er efter min mening essentielt at have mål/drømme – noget at arbejde hen imod, men hvorfor er det, at de skal opstå som produkt af et årsskifte? Jeg tror personligt ikke, at de  har en større overlevelsesrate end dem man sætte i løbet af året. Ligesom at mandag eller “imorgen” oftest er dagen, hvor vi starter vores sunde livsstil, så er januar nok også ret høj på listen. Jeg siger ikke, det ikke er ok at sætte sig mål ved årskiftet, og jeg ved godt at jeg generaliserer en smule, men jeg synes bare at hver dag, er dagen hvor man kan starte sin rejse. For mig er det ikke startdagen eller slutdagen, men redskaberne man bruger i processen på sin rejse, der er afgørende om man når sit mål.

IMG_0519

Og måske er nytårsforsæt mere et produkt af mangel på motivation eller kræfter til at komme igang? Det kan være et energyboost, som kan give startsparket – men det hjælper ikke når hverdagen rammer og det er motivation, der driver værket?

Når det så er sagt, vil jeg benytte muligheden for at råbe GODT NYTÅR til alle. Må I nå jeres nytårsforsæt og modbevise mig. For selvom jeg elsker at have ret, så elsker jeg endnu mere, når folk omkring mig når deres mål og deres drømme. 🙂

 

Skriv et svar

