Blåbær muffin’s og vellykket frosting

Alexander er ramt af skoldkopper, hvilket har betydet et par dage hjemme for mig. Heldigvis har det givet mig muligheden for at bage kager til hans fødselsdag på lørdag, når altså ikke jeg har fungeret som en levende hovedpude! 🙂

Jeg har bagt blåbær muffins, som skal pyntes med lækker chokoladefrosting. Ligesom en rigtig cupcake. Og så er det, jeg pludselig spørger mig selv: hvad forskellen egentlig på muffins og cupcakes?

Jeg kan se, at der på google er forskellige svar. Nogle skriver, at forskellen er frostingen og pynten, mens andre skriver, at det handler om mængden af sukker og “massefylden”. I mit hoved er cupcake noget der er kommet til, efter jeg er blevet voksen og da trenden har været meget pyntet cupcakes, er det nok bare automatisk blevet kendetegnet for mig. Men det er vel egentlig også ligegyldigt hvad kagen hedder, bare den smager dejligt!

save

I sidste weekend skulle jeg afprøve frosting opskriften, og i bedste begynderstil, kunne jeg slet ikke få det til at være en rigtig frosting, men det blev istedet en tynd glasur. Problemet var, at jeg havde fuldt opskriften for nøje og tilsat alt væsken på en gang. Idag tog jeg så kampen op igen og fik det fineste resultat og den helt rigtige konsistens.

Efter at have prøvesmagt, blev vi dog enige om, at den kraftige chokolade frosting dræbte den fine smag af blåbær, så planen er at lave blåbærfrosting på lørdag.

Noget helt andet er, at jeg denne gang har forsøgt at “rulle” blåbærene i mel inden de kom i dejen, hvilket har resulteret i, at de ikke er faldet til bunden, som de ellers kan finde på at gøre. Desværre var min “model kage” ikke så heldig valgt, da mængden af blåbær var lille, men de andre vi har prøvesmagt, havde fine blåbær liggende pænt fordel i kagen.

Opskrifterne brugt:

Blåbær muffins er lavet efter denne opskrift

Frostingen er lavet efter en opskrift i Amo’s  julebagebog.

4,5dl flormelis

1  1/4 kakao

90g blødt smør

1  1/2 tsk vaniliesukker

3/4 lun mælk (jeg brugte meget meget lidt)

One thought on “Blåbær muffin’s og vellykket frosting

  1. Pingback: 1 års fødselsdag | nenaskov

Skriv et svar

