Inspiration til madplaner og how to…!

Ideen om madplaner har altid eksisteret i mit hoved, men vejen fra tanker til handling var ikke så nem, da jeg ofte løb ind i samme mur. Hvad skal jeg lave? Og når jeg så endelig havde sat mig ned og lavet en madplan, handlet ind og gået i gang – så havde vi sidst på ugen  lyst til noget helt andet, end det der var på madplanen.

Men jeg tror at motivationen ved at spare tid og penge, nu har fået det til at virke. For vi følger madplanen og det lykkes virkelig for os! Men jeg har stadig nogle gang svært ved at finde på. Heldigvis er der hjælp at hente på nettet. Andre der blogger om mad og madplaner. Det er bare om at søge. Jeg tænker at min blog måske også kan være en inspiration til andre? Det kunne da være fedt at hjælpe andre som jeg selv har fundet det. 🙂

Jeg laver dog pt. kun madplaner og har ikke opskrifterne liggende. Ofte er de fundet på nettet eller ligger i mit hoved. Men spørg endelig! I slutningen af indlægget ligger et par links til sider jeg bruger lige i øjeblikket.

Men hvordan laver man en madplan? Her er min fremgangsmåde.

Det hjælper for mig, at tage det dag for dag og notere aftenens aktiviteter. Herinde på bloggen skriver jeg kun den færdige version, men i min kladde noterer jeg også, hvis jeg har planer om aftenen, skal på arbejde eller hvis manden kommer sent hjem.

Mandag: Ingen aftenplaner. 

Tirsdag: Nena arbejde. Vi skal spise på forskellige tidspunkter.

På denne måde kan jeg hurtigt få et overblik over ,hvilke dage der er gode at kæde sammen, sådan f.eks at man mandag laver en stor portion og har rester til tirsdag. Plus jeg skal huske, at er den ene af os alene med knægten, så er det rart ikke at skulle stå alt for meget i køkkenet.

En anden ting jeg tænker på er fryseren. Hvad har vi i fryseren som kan bruges?

Mandag: Ingen aftenplaner. Noget med oksekød.

Tirsdag: Nena arbejde. Vi skal spise på forskellige tidspunkter. Helst rester fra mandag.

Et sidste skridt er at få brugt alle madvarerne, så der ikke bliver smidt ud. Vi har f.eks. kartofler tilbage fra sidste uge, så derfor er det en hovedingeredens i denne uge. Heldigvis er der mange forskellige måder at lave kartofler på! 🙂

Det er ikke særlig tit at jeg spørger manden hvad han har lyst til, for han er heldigvis så nem. Men det kunne jo også være et skridt. At notere resten af familiens ønsker og se om det kan passe sammen.

Det har taget  mig lidt tid her i starten, men heldigvis går det stærkt med at komme ind i et system der, ihvertfald for mig, virker. Man skal bare finde ud af hvordan, det virker bedst for en selv (og familien).

Steder jeg lige pt. henter inspiration:

www.valdemarsro.dk

www.arla.dk

www.rema1000.dk

Og i mine kogebøger. Elsker at bladre igennem de mange sider med lækre billeder og opskrifter! 🙂

Skriv et svar

